måndag 8 september 2014

Perpignan 7

En dag i Perpignan gick jag och lyssnade på vinnaren av Ian Parry-stipendiet.
Jag blev nästan "starstruck" den där dagen för på vägen in till det hela lufsade Christopher Morris förbi mig.
Minst sagt en väldigt duktig fotograf, se gärna hans filmer också.

Vid podiet satt Tom Stoddart och Don McGullin (se gärna filmen längst ner i det här inlägget).
Vid min sida satt Magnus Sundberg, så det var en fin eftermiddag.
Men vem var den där Ian Parry då undrar du och varför ett stipendium?

Ian var anställd och jobbade under den legendariske bildredaktören Aidan Sullivan (som också satt på podiet) på Sunday Times i London.
När Ian dokumenterade revolutionen i Rumäninen 1989 var Aidan hans chef.
Ian kom med det första flygplanet som lämnade Bukarest efter revolutionen men planet sköts ner av en missil och alla som var ombord omkom direkt.
Ian blev bara 24 år och för att hedra honom kom det här stipendiet till.

Här håller förresten Aidan Sullivan ett TED-talk som du gott kan se.




Nu 2014 vann Alejandro Cegarra från Venezuela, bosatt i Caracas priset och han satt också lugn på podiet och svarade på frågorna.
"Efter detta ska jag hem och fortsätta jobba" sa han, mitt land är mest våldsamt i världen, utan att vara i krig".
Jag tycker du gott kan kolla in hans hemsida också.
Du hittar också fler bidrag, eller med ett slags hedersomnämnande här.
Där kan du också leta dig vidare till fler fotografer och bra sidor.

2013 vann Farzana Hossen priset.
2012 vann  Adrian Fussell priset.
2011 var det Rasel Chowdhury som vann det hela.
2010 var det Sebastián Liste, (som jag återkommer till i senare rapport) som vann.
2009 var det Maisie Crow som vann.

Priset, eller stipendiet fyller 25 år i år så det finns fler vinnare såklart.
Här kan du se några till.

Här har du en länk till själva stipendiet.









3 kommentarer:

Daniel Nilsson sa...

Bra uppdateringar där från Frankrike!!
Och trevlig film du skickade till Malmös bildfest!

//Daniel

Lars D sa...

Åhh tack, vad gulligt!
/LarsD

Lars D sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden