tisdag 6 september 2016

KB-boken jag snackat om



Som jag har skrivit om den här boken som vi alltså igår skickade till tryckeriet.
Den känslan känner bara de som gjort en bok till.
Lättnaden och tröttheten.

Men hur gick det här egentligen till?
Jag och Björn Hellström har alltså gjort en bok om KB (Kulturbolagets historia).
Det är Sveriges äldsta rockklubb.
Björn hade haft tanken ett tag och när vi båda slutade på Sydsvenskan frågade han om vi kunde käka lunch, vilket vi också gjorde på en mexikansk restaurang på gågatan här i Malmö.
Den finns inte ens längre, det säger ju en del.
Jag tror att det var i januari eller februari 2015 så det är ett tag sedan.
Självklart tackade jag ja till det men det var rätt mycket som var avgörande om det skulle kunna bli någon bok.
Jag hörde av mig till Anette Östergren (vice VD) på Sydsvenskan och frågade om vi helt fräckt kunde få loss alla arkivbilder från just KB från arkivet. Det gick fint och då kände vi att vi kommit en bit.
Nu kunde vi åtminstone börja fundera på att ta det ett steg till.
Vi tog kontakt med Per Hägred och köpte senare in honom för att skriva texten till boken.
Per har under projektets gång varit en klippa med all sin kunskap om stället.
Killen har faktiskt gjort precis allt på KB man kan göra. Stått i baren, jobbat i garderoben, burit grejer, spelat på scenen och han har även gift sig där.
Ja, du hör ju.
Vi gjorde en beställning på en text som blev långt mycket längre än vad vi kunde tänka oss.
Med Pers förflutna på Kvällsposten tog jag också kontakt med Susanne Lindén (redaktionschef) och frågade henne om även den tidningen kunde vara lika generös som Sydsvenskan och erbjuda bilder.
Svaret blev positivt!


Per lotsade också oss till Thomas Therborn som förmodligen har flest bilder i boken.
Han var med mer eller mindre varje fredag när KB öppnade på 80-talet.
Björn flög upp till Stockholm för ett möte med honom och visst - alla negativ satt i rätt ordning och han blev glad att bilderna skulle komma till nytta.
Han började scanna in sitt material.
Detta var redan förra sommaren/hösten och jag vet att du förstår hur tacksamma vi är för det.

Allt var i rullning och ett tag skulle boken komma redan förra hösten men vi stoppade boken i sista sekunden, så låg boken stilla ett tag men med ett sånt här projekt så är det väldigt svårt att stänga av det från huvudet.
Den har funnits med hela tiden såklart.

Björn satt under hela vintern och fixade allt råmaterial vi hade och sorterade texter och historier som skulle in och som skulle ut så att säga.
Redigeringen började. Vi hyrde in Stefan Skogmark några dagar för att komma igång med redigeringen. (det var precis de här herrarna som hjälpte mig med Zlatan-boken)

Fint med att hålla i ett projekt själv att man kan jobba med gamla kollegor från Sydsvenskan om man vill.
Vi ville i boken ha löpande intervjuer med några personer så vi köpte in Jenny Eriksson för att hjälpa oss och som också slutat på Sydsvenskan under den här tiden.


När vi kommit lite längre insåg vi att vi hade rätt lite om hårdrocken på KB.
Den kan vara ställets största "stil" och vi fann snabbt Janne Stark som vi köpte in för just de texterna och visst hade han bilder också.
Grymt!


Sen fortsatte arbetet.
Björn producerade sida efter sida och vi kollade och ändrade och fixade.
Tryckeriet var fixat och deadline var igår alltså, den 5/9.
Björn jobbade på TT i somras i Stockholm och så hade vi bokat in de sista två veckorna innan deadline att bara sitta och jobba och jobba ihop.
Det har vi alltså gjort nu på slutet.

Vi köpte också in Ingrid H Fredriksson för korrekturet och hon i sin tur hyrde in sin son Nils Hugo Fredriksson och när sidorna kom tillbaka till oss var de fyllda med rödpenne-streck.
Suck.
Vi satt och rättade och förbättrade i flera dagar och flyttade och svor över allt.
Samtidigt tackade vi någon där uppe för att vi hade Ingrid, hur hade det annars sett ut?
Vi tänker inte på det - vi är bara tacksamma.
Tack!

Bildval gjordes och några slängdes ut, några in och ett snabbt samtal till Anders på JK Morris Production i Värnamo som hjälte oss med reprot av alla bilder på ett föredömligt sätt.
Med ännu kortare deadline.


Vi jobbade in i det sista och när jag åkte hem från Björn igår vid 17:36 var det inte riktigt, riktigt klart.
Ingrid skulle kolla på baksidestexten och när vi hade ett yes på den så skickade vi och strax efter i bilen skickade Björn ett meddelande att nu är 40% skickat och den rullar.
Hurra!

Att ro hem ett sånt här projekt är både jobbigt och roligt på samma gång.
Tack, tack, tack Björn att jag fick vara med på det.
Jag är glad att du frågade mig och att vi lyckades få ihop den.

Tack Per för att du skrev och hade sparat så mycket material.
Tack Jenny och Janne för era insatser.
Fint att du hjälpte oss med ett gäng uppslag  Stefan och tack Thomas att du pallade scanna så många fina bilder som vi använder i boken. Grymt!
Tack Ingrid och Nils Hugo.
Tack också till Totte med personal på KB som förmodligen undrat vad vi håller på med, men alltid bemött oss på ett fint sätt.

I boken är det mer än 50 fotografer representerade vilket också är himla roligt.
Så fort det är ett uppslag med min kamrat Peter Frennessons bilder så är det just det där lilla extra.
Han är grym! 
Ja, du ser på de här uppslagen i det här inlägget några av hans bilder.
Sahara Hotnight är dessutom Karl Melanders, också grym!
Men ett stort tack till alla fotografer som är med i boken, utan alla bilder ingen bok i den här kalibern och jag passar på att rikta ett tack till allihop, även om en del inte finns med oss längre.

Nu börjar ett nytt jobb i det här projektet i att försöka nå ut och sälja några ex för att förhoppningsvis åtminstone få tillbaka pengar vi satsat på det här.
Lite nervöst, men också spännande.
När vi kommit dit Björn är jag ännu gladare att fått vara med på den här resan.
Tack.

(Framsidan är överst i det här inlägget och det tog jag i våras och jag visste redan då ungefär vad jag letade efter, men att stå och fotografera oskarpt med vilja var en ny bekantskap. På baksidan ställde jag skarpt åtminstone och hade med mig blixtar också. Jag visste att de där klassiska ögonen i Christian Beijers verk är klassiska för stället och har hängt på väggen sedan 1993. Jag bjussar också på några uppslag som sagt.)


Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden