tisdag 17 oktober 2017

Ännu ett SM-guld

Anders Christiansen värmer upp innan matchen.

Igår fick jag chansen att vara med och fotografera när Malmö FF tog ytterligare ett SM-guld i fotboll.
Räknar jag rätt var det mitt 6:e och för laget är de det 20:e.
Nu blev det en lång resa som jag startade på förmiddagen igår upp till Norrköping.
Matchen började klockan 19:00 och i halvlek låg Malmö FF under med 1-0.
Jag och min kamrat och kollega Nils-Petter Nilsson hade en plan på hur vi skulle sitta för att på bästa sätt komma åt det man tror att man vill komma åt efter slutsignal.
Om nu Malmö FF skulle vinna.
I halvlek skulle jag sätta mig uppe på läktaren för att kunna gå ner när det var slut och komma direkt in till spelare och omklädningsrum.
Nu gjorde Malmö FF 3 mål och det blev ett guld och vår plan höll med andra ord och efter matchen
körde jag hemåt och parkerade bilen 02:30.

Malmö FF tar av sig sina ytterkläder och gör sig klara för match.

De tidigare gångerna som jag varit med har det känts som det alltid har spöregnet faktiskt, men det kan jag ha fel med.
Mycket regn har det varit åtminstone men igår slapp vi det och det var nästan en ljummen och fin kväll på Österportsarenan i Norrköping.

Magnus Wolf Eikrem fick komma in och spela, det var länge sedan nu.

Annars är allt som vanligt på de där tillställningarna, det är nästan inget som förvånar längre.
Kvällstidningarna kommer fortfarande med sina löpsedlar efter slutsignal, det är säkert 20 år sedan det kändes kul och fräscht.
Aftonbladet hostar (har jag hört) upp 50000 kr till en spelare som ställer upp på att målas i guld, fotograferas och så blir det en artikel av det hela.
På bilden står spelaren alltid med både champagne och cigarr.
Det är sällan elitidrottare röker nu för tiden, men ändå.
Allt är sig likt.

Det är som den dramatik som redan finns med resultat, känslor och fans inte räcker.
Verkligheten måste tweekas till lite till.
Synd om du frågar mig.

Efter säsongen 2013 och säsongen 2014 var jag fortfarande anställd på Sydsvenskan och då såg jag till att vi gjorde en bok om det som vi kallade "Från guld till guld".
Den sålde slut fort som bara den så går det bra så finns det köpare.

Peter Åhlader är pressansvarig i Malmö FF och han är grym på många sätt.
Han ser till att vi i media får det vi vill och att allt går så smidigt som möjligt.
Igår gjorde han en riktigt fin insats tycker jag.

Nu är det några matcher kvar och sen är det vinter och så rullar allt igång igen i april.
Nytt år, nytt guld och nya löpsedlar.

(Bilderna är gjorda för att passa fin på Instagram, därför det kvadratiska formatet)

Anders Christiansen gjorde 1-3 och matchen var avgjord. Här jublar han tillsammans med Magnus Wolf Eikrem.

Varje gång det ska tas SM-guld är det förbjudet att beträda planen.
Att bränna med bengaler är alltid förbjudet.

 Tränaren Magnus Pehrsson får en dusch av Anton Tinnerholm, Markus Rosenberg och Franz Brorsson.

 I guldhattar kunde de tillresta fansen sjunga hur länge som helst. SM-guld, SM-guld ...

 Delar av Malmö FF jublar i omklädningsrummet efter matchen.

Jo Inge Berget vandrar korridoren fram efter de tagits emot som hjältar på läktaren.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden