fredag 6 oktober 2017

Jag slår ett slag för Finland


Det är fredag igen!
För några år sedan var jag på tangofestivalen i Seinäjoki i Finland.
Jag och reportern Ulf Törnberg hade hyrt en lägenhet i stan och jag fick flickrummet, ja jag hittar faktiskt ett blogginlägg om det här.

När vi fick klart med att vi skulle få åka så lämnade jag in min Leica M6 och fick en ny Canon 5-D istället och visst kan jag ångra det lite idag men då hade jag en plan för det.
Jag fick också en blixt för det hade jag ingen och jag bestämde mig för att jag skulle plåta allt så "finskt" jag bara kunde.
Det skulle vara hårt, svartvitt i blixtljus. Det är roligt för när man står där och kämpar på med något man kanske inte ens gillar eller är ovan med så trillar man så lätt tillbaka till sitt vanliga sätt att fotografera.
Men jag hade tre dagar på mig så jag kämpade på med den där blixten och fick nog ihop ett reportage ändå.

-------

När jag slutat som bildchef fick jag äran att vara handledare till Laura Mendelin från Finland.
Härlig kvinna, kolla hennes hemsida.

Sen fick jag en januaridag flyga till Vasa och föreläsa på Vasabladet.
Där träffade jag trevliga och duktiga fotografer.
Senare kom Linus Lindholm, en av dem med på en av workshopparna vi hade, jag och Jonas Lindkvist.
Även det, härliga killar.
Linus Lindholms hemsida hittar du här.

Det är just Linus som mailar mig och tipsar om en sida som fint listat finska fotografer.
Jag tycker du ska kolla in den och se om du finner någon favorit, det gör du nämligen.
Här är hemsidan.

-------

Konserten igår var grym och nu är det hemresa igen.
Se till att ha en fröjdefull helg.






Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden