onsdag 13 november 2013

Barnhemmet


Jag vet inte varför men idag gick jag och tänkte på barnen jag träffade på ett barnhem i Ukraina.
Året var 2006 och avdelningen var lite speciell för alla barnen hade en funktionsnedsättning av något slag. 
11 barn på 2 personal.

Jag hade 10000 kr i bakfickan som jag gav till föreståndarinnan.
Hon bläddrade i en katalog för kontorsmöbler och hade svårt att bestämma sig vad hon skulle köpa.
- Kanske man kan lägga pengarna på sjukgymnastik, försökte jag. Eller på talpedagogik fortsatte jag.

Jag är rädd för att det inte blev så.

Anja (som blir matad, och ligger i en tom pool) är 5 år på bilderna.
Idag är hon 12 år.
Jag vill inte tänka på vad som hänt med henne.
Men jag gör det ändå idag.

Det är sorgligt.

Reportaget har aldrig publicerats någonstans.









4 kommentarer:

Fredrik Reuterhäll sa...

Jag har sett några av bilderna tidigare, jag tycker de är väldigt fina Lasse. Jag skulle nog aldrig kunna göra denna typ av jobb då jag skulle bryta ihop. Starkt att du förmedlar, tack.

Lars D sa...

Tack själv!
/LarsD

Robin Nordlund sa...

Tack för starka bilder och allt du delar med dig! En eloge till dig!

Lars D sa...

Tack Robin!
LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden