lördag 15 mars 2014

Danska Årets Bild (vilken härlig dag)


Foto: Peter Hove Olesen/Politiken

Dagen började kan man säga med prisutdelningen av Årets Bild i Danmark.
I Danmark håller ÅB till på det kungliga biblioteket i Köpenhamn.
Det börjar med att en man från biblioteket berättar om hur viktigt det är med fotografi och deras samling på biblioteket.
Sedan rycker Lars Lindskov som är ordförande i Danmark in och berättar om situationen i branschen och att det här är bildens dag och att pris är bara pris.
Det är vardagen och de risker alla fotografer utsätter sig för dagligen.
Han ber alla sina kollegor att vara rädda om sig och sen drar det igång.

I Danmark delar olika bildchefer ut de olika priser och det ingår att dom håller ett litet tal om dagens bildjournalistik, förra året fick jag göra det.
På svenska, så inte många förstod vad som sades ändå.

Kulturministern delar ut priset till Årets Fotograf och berättar viken av god fotografi och att hon är imponerad av att få sitta där och titta på alla fina bilder.
Det känns fint.

Årets Bild togs av Peter Hove Olesen på Politiken och du ser den längst upp i det här inlägget.
Han fick också pris för Årets Bildreportage Utland och Årets Sportbild.
Stor dag för Peter och han berättar från sitt tacktal att han tycker det svänger i den här världen. Förra året hittade han inte bilder att skicka in och i år fick han alltså tre priser.
Det är en fin kille, den där Peter Hove Olesen.
Förra året hade jag honom till bordet på bankettmiddagen.

Årets Fotograf blev Joachim Adrian Mikkelsen, också han från Politiken. Han är ödmjukheten själv och det lös igenom när han tog emot priset och i sitt tal tackade sina nära och kära.
Han tog också hem priset i Dansk Reportage.

Inte särskilt många kvinnor får pris i Danmark.
Men i Dansk vardagsbild kammar Maria Fonfara hem förstapriset liksom i Multimediaproduktion vinner Charlotte De La Fuente Nørregaard tillsammans med Jonas Olufsen.

Du ser den här nedan.



I Danmark delar man också ut pris till bästa TV-dokumentär och du ser den här.

Läs och se fler bilder här.

På det stora hela känns Danmark fortfarande längre fram än Sverige.
Allt känns proffsigare och utställningen som du nu kan åka och se på "den sorte diamant" i Köpenhamn är något helt annat.
Riktigt snygg.
Boken har jag i handen och i Danmark har man valt samma lösning som i WPP med mjukt papper.

Om jag hörde rätt påtalades det fyra gånger under prisutdelningen att det bara är en tävling, inget facit vad som är bäst.
Roligt att prisa några fotografer och bilden finns ständigt som central punkt på scenen.
Det ger tyngd på något sätt när kulturministern är där.
Viktigt på något sätt.

När orden "de nominerade är" och namnen kommer upp är det knäpptyst i lokalen fram till vinnaren har presenterats.
Lite allvarligt kanske men också fint till de starka bilder som presenteras på duken.

Efter prisutdelningen är det snittar och dryck i foajén innan festen börjar.
I år hann jag inte vara med på själva festen för dels ska jag jobba idag och så ville jag säga hej till det här gänget.



Fina Åsa Sjöström, Johan Bävman och Chris Maluszynski bjöd in till boksläpp av sin bok.
Jag har skrivit om det tidigare.
Tyvärr kunde jag den här gången inte vara med särskilt länge men jag såg på sociala medier att det blev en fin kväll.
Det unnar jag dom verkligen.
Roligt projekt och så bra att dom ror i land det.
Läs mer på deras hemsida och beställ en bok du också.

Igår var dessutom RAX (Ragnar Axelsson) på Norrlandsdagarna och det hade jag så gärna velat lyssna till.
Men jag vet att min vän Torbjörn Jakobsson var där så nu ska jag snart ringa honom och få det refererat.
En fin dag för fotografiet alltså.
Här är hans hemsida.

Hade inte Roger Ballen vernissage också i människobyn?

Idag kom vädret tillbaka som tryckte undan våren och jag jobbar såklart.
Var la jag vinterjackan nu då?

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden