torsdag 20 mars 2014

Tidningsdöden


Det blir så himla tydligt och klart när jag passerar in genom det nyrenoverade Pressbyrån på centralen i Stockholm.
Dagstidning är verkligen på väg bort.
Förr, kunde jag gå där länge, länge och botanisera bland både magasin och dagstidningar. Pressbyrån på centralen kan ha varit Sveriges bästa när det gäller dagstidningar. 
Dit kunde jag ta mig bara för att få ett söndagsex av Independent.
Nu, idag den 20 mars är det troligen fler magasin än någonsin som säljer sin produkt med de mest vackra och photoshoppade omslagen.
Ta mig, ta mig tycks dom skrika ut där de står i sina hyllor snyggt och prydligt.
Samma koncept gäller.
Nu står dagstidningarna i ett litet runt snurr-ställ i ett hörn.
Visst, det går att få tag i lite internationellt fortfarande men det är något helt annat mot vad det varit.
Detta är ingen nyhet, jag vet det men det känns ändå sorgligt att inse det.

Som du fattade redan igår av mina inlägg igår är jag ute på en tågresa.
Jag har lärt mig att redigera inte film på tåg. Försök inte att jobba på tåg, det är krångligt.
Nätet är dåligt och det skakar och far och dessutom blir jag lätt lite illamående på X-2000.

Men vi tar det från början.

Igår åkte jag och reporter Kent till Stockholm med Malmö Redhawks som då skulle spela hockey mot Djurgården.
Nu är den matchen klar och Djurgården vann med 3-0 och jag sitter på tåget hem igen.
Det är snö där ute.
Såhär blev det i tidningen förresten.

 Malmö hade inte särskilt många chanser i matchen men här är åtminstone ett stolpskott, närmare kom dom aldrig.
Visst, det är ingen fantastiskt bild men det är ändå det "handlade" om".
 Vi gjorde också ett uppslag på själva resan som du ser här nedan.


Som om inte detta skulle räcka för kostnaden att skicka mig gjorde jag också en film som publicerades från tågresan, därav vetskapen att inte sitta och klippa film på tåg.
Dessutom bland alla spelare.
Här ser du den.



Så nu sitter jag här på tåget söderut igen alltså.
Börjar redan nu känna att detta inte är rätt forum för mig.
Dator och tåg.
Att läsa är bara att glömma.
Tror jag lutar mig tillbaka med en film istället.

Men först.

Banksy kommer till Stockholm, läs mer här.
Stort!

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden