fredag 28 mars 2014

Fotbollsbilagan


Så kom den då äntligen fotbollsbilagan, 2014.
På bilden ovan är det lagkaptenen i FC Rosengård,  Sara Björk Gunnarsdottir.

För några år sedan hade jag en idé om att göra en rund fotbollsbilaga. 
Vi gjorde den rund och året var 2005 och sen har det rullat på, jag har gjort några till efter det.
Men förra året kände jag att nästa år måste vi ta i lite till, ha en lite bättre tanke.
När jag var i Florida tidigare i år så fick jag en idé om att tema "foten" är ju ett givet tema.
Sagt och gjort, nu har jag och reportern Marie Carlsson träffat spelare och sett fötter. 
Vi har träffat en tillslagsexpert som gav så mycket energi så jag har inte riktigt hämtat mig ännu. 

Vi har nördat ner oss tillsammans med läkaren Pär Herbertsson (fotograf Amelie Herbertssons pappa) som berättar om skador och skelettdelar.

Lite längre ner ser du hela bilagan och det är Paul Torstensson som redigerat den och jag som plåtat och Marie Carlsson alltså som skriver i den.
Det är fint att få jobba med duktiga människor.



Vi har också lämnat ut våra egna fötter i en byline och Marie Carlsson skriver såhär i inledningen:

"En rörlig kroppsdel som utgör nedersta delen av benet (från hälen till tårna) och främst har stödjande funktion hos människan och vissa djur" (Svenska Akademien).

Det var under MFF-lägret i Florida som Lasse en natt vaknade upp med tanken "vi måste ha foten som tema". Snart såg han uppslag med fötter framför sig och spann vidare på frågor om fotens egentliga betydelse i fotbollen.
Ett par veckor senare hade vi kommit närmre foten än vi någonsin varit. Inte längre var inte längre lika säkra på att idén var klockren. Fötter på väldigt nära håll och historier om blåa nagla – folk kanske tycker det är stötande rent av? Spelarnas reaktioner har varit mycket skratt med viss skepsis. "Det här är den sjukaste fotograferingen jag gjort", var Pär Hanssons kommentar.
Men: vi har kommit in på samtalsämnen vi aldrig pratat med spelare om och sett delar vi aldrig sett av dem. Och det här ska du nu få ta del av. För tänk så mycket fotboll du kan utan att du ens sett de viktigaste verktygen hos spelarna. 
Vi vill puffa lite extra för texten om Pär Herbertsson, MFF:s läkare som fick nörda ner sig ordentligt på sitt område, inför två trollbundna journalister som tyckte att allt han sa var superspännande.

Det är dags att foten får ta plats.

Fotnot
Löpande i bilagan använder vi oss av fotnoter. Vi vet att en fotnot är en förklarande kommentar eller anmärkning till något i texten. Vi använder det på ett mer kreativt sätt, utan regler. Ett litet tillägg. Ett fotspår.














2 kommentarer:

Claes Thureson sa...

SKITBRA! Så glad jag blir av det här! Så, nu prenumererar jag utan att tveka ett år till på Sydsvenskan. Hälsa chefen det.

Lars D sa...

Tack Claes, ja det ska jag hälsa:-)

/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden