lördag 17 januari 2015

Lördag (fortsatt ÅB-helg)

Oj, det kommer in många åsikter om årets version av juryn till Årets Bild.
Det är spännande läsning.

Jury-arbetet drog igång igen klockan 09:00 och Ola Axman rapporterar på facebook om vad som händer.
Först ut var Bildreportage Sverige.

Juryn klagar på det svenska photoshoppandet.
Såklart, så är det alltid men sen prisas det och det skruvas upp ytterligare till nästa år.
Inget konstigt med det alltså.

Det som stör mig något är att juryn inte får plocka bilder från reportagen till singelklasserna.
Det gör att vi i Sverige inte får ut den bästa bildjournalistiken, utan det som varje enskild fotograf lagt i vilken klass den vill.
När jag läser den här uppdateringen får jag ännu mer vatten på min kvarn, eller hur man säger.

"Moderatorn viskar bredvid mig i mitt öra att många av de inskickade bilderna som ligger i reportagen skulle vara otroliga singelbilder."

Låt dom då vara det, säger jag.

Tiggeri/romer/branden i Västmanland och politik är tydligen mest representerat.

Klockan 15:00 börjar TV-sändningen igen där Vardag/utland och öppen klass ska avgöras.
Resten hann dom med igår och du kan se allt på hemsidan.



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden