onsdag 13 januari 2016

ÅB är en individuell tävling!

Lill-lördag idag.
Möten på möten och så skulle ju håret kortas också.
Bra dag.
Solen sken dessutom.
Nya punkter på listan och nya projekt som tar form, känns bra.
Mer kommer inom kort.

-------------------

Det har kommit in några mail med frågor om jag fick tävla med ett reportage med flera fotografer i svenska Årets Bild.
Jag mailade och frågade för jag ville så gärna skicka in ett reportage från boken vi gjorde tillsammans.
Johan Bävman, Torbjörn Jakobsson, Peter Holgersson, Jenny Leyman och jag.
Inte för att vi behövt vinna, men som ett led i framtiden och att det kanske kommer bli ett vanligare (förhoppningsvis) sätt att arbeta för bildjournalister.
Jag tror dessutom att det kanske är en förutsättning när vi kommer till det rörliga, eller multimedia.
Fler och fler filmer/multimedia görs ju med flera aktörer för att höja kvalitén.
Ingen film/multimedia från låt oss säga Mediastorm kan alltså vinna pris i svenska Årets Bild.
Dels för att de inte är med i PFK Sverige men också för att det alltid är fler aktörer som jobbar med produktionen.

Jag fick tyvärr INTE tävla gemensamt i tävlingen alltså, den är och har ALLTID varit individuell.
Visst Alex Ljungdahl, ordförande för Årets Bild skrev också att det kanske är något att tänka på inför nästa år.
Ja, jag tror faktiskt det.
Alla tävlingar måste dra åt framtiden, förnya sig mer än deltagarna kanske.
Ligga i framkant.
Ja, ja bara individuella pristagare i Årets Bild denna gången.

Pieter ten Hoopen beställde en Zlatan-bok av mig men den kom i retur igår.
Märkligt.
Vi tar det lite senare, sa vi.

-------------------

Jag blev förresten förvånad att WPP drog ner sina reportage från 12 bilder till 8.
Konstigt.
Det känns som tävlingen minskar och drar sig mer åt det eländiga.
Mer krig och blod.
Ja, jag vet inte jag var det där ska sluta. Vi får se.
Det finns mycket att säga om alla tävlingar, hela branschen är på något sätt i gungning och det är ju inget nytt.

-------------------

Johan Bävman har vernissage med sina "Swedish dads" nästa lördag.
Blir fint, jag återkommer med mer från det, jag lovar.

Jag ser "Dag" på Netflix just nu, bra serie.
Visst, verkligen inte först på bollen men det måste man ju inte alltid vara, eller hur?

Men det är klart att det är himla fint när U2 bjuder upp "Eagles of Death Metal" på slutet av konserten i Paris och sjunger tillsammans "People have the power".
Så är det ju nämligen.
Lite åt ett hår-resnings-moment.
Kolla själv.


Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden