fredag 25 april 2008

Läsarbilder, samer och sushi.


I fotojournalistik kretsar finns det en rädsla för läsarbilder. Jag fattar inte riktigt det där.
Låt folket skicka in bilder men se till att inte publicera allt.
Idag har Sydsvenskan en läsarbild på C1:an som vi kallar lokaldelen.
Det är en läsare som lyckats fånga en snubbe i bil som kör på en demonstrant.
Vilken bild!
Hade jag varit bildredaktör hade jag nog beskärt den lite till dock, men det kanske är en smaksak.
Ingen av Sydsvenskans fotografer har den och då kan vi väl publicera den.
Frågan är om berättade fotografer känner sig hotade eller vad det handlar om?
Det kanske istället öppnar upp för oss andra att berätta historier. Om läsarna hjälper oss med bilder.
Jag tror inte hotet är så stort. Det måste finnas bildredaktörer som såklart stoppar läsarbilderna.
Vad är sant och vad är falskt i dom där bilderna?
Var går den etiska kunskapen och gränsen?
Jag känner nog mer oro för det här med kändisar. Dom smyger sig in överallt.
Jag fattar mig inte på intresset för dom. Men jag börjar kanske bli gammal?
I Indien hade den ena dagstidningen jag läste en hel del med bara kändisar.
Varje dag i en dagstidning!

Idag kommer min vän Torbjörn till Skåne. Det är fredag och sushi är beställt.
Han har ingen hemsida tyvärr men se ett av hans bildspel från familjen same här.
Trevlig helg på er.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej kompis!
Hälsa Tobbe och ha en supermysig helg.
/Peter

schmunk sa...

Exakt! Håller med dig där. Om man skulle kunna täcka in en del med läsarbilder så skulle du och andra duktiga fotografer kunna lägga lite mer tid på features och redig bildjournalistik. Det gäller att anpassa sig till hur samhället och tekniken utvecklas.

Anonym sa...

beskärt? Heter det inte beskära.

/Språkpolisen

Anonym sa...

Jag håller helt och hållet med dig.

Ibland oroar det mig att fotografer liksom glömmer bort fotots verklighetsanknytning. Som om det bara handlar om färg, form och komposition - det handlar ju även om något som händer. En "dålig" läsarbild tagen när något händer är bättre än en perfekt fotograf-bild strax efteråt

Anonym sa...

Oj en språkfråga - det går jag i gång på!

bytar - bytade - bytat

byter - bytte - bytt

byter- böt - bytt

Vad säger språkpolisen om de tre varianterna, alla rätt på varsina håll i landet?

/M.

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden