tisdag 8 augusti 2017

Har du lust att jobba gratis?

Idag fick jag ett mail ifrån ett stort mediabolag som var intresserad av en filmsnutt jag filmat.
Det är inte helt ovanligt men det brukar handla om stillbilder eftersom jag jobbat mycket längre med det.
Som betalning skulle jag få mitt namn i slutet av filmen.
JAG BLIR VANSINNIG!
Varför tror alla att just vi fotografer jobbar gratis?

Jag svarade.

Hej XXX

Vad roligt att du är intresserad av filmen från xxxx.
Jag har försörjt mig som yrkesfotograf i 30 år och en sak har jag lärt mig.
Mitt namn, eller en så kallad ”credd” betalar tyvärr inga räkningar för mig, så självklart kan du inte använda den.
Så vida du inte är beredd att betala för den, precis som jag får göra när går till affären, vill se en fotbollsmatch på TV, eller ringa ett samtal eller svara på det här mailet.

Jag hoppas du förstår och jag hoppas också att du själv inte går till jobbet gratis, eller är nöjd att få ditt namn i rutan som lön.

vänligen,

LarsD

-----------------

Efter det ville de såklart inte använda filmsnutten.
Jag kollar deras resultat för 2016 och den ser god ut, de kan betala.
Jag är trött på det ärligt talat.
En annan fråga jag också är trött på är:
- Kan du tipsa oss om en kvinnlig fotograf?
Såklart kan jag det, jag känner massor men varför ringer ni mig och frågar efter en kvinnlig fotograf, jag kan ju hjälpa er med uppdraget.
- Vi vill gärna ha en kvinna.

Bilden tog jag på en restaurang i Dublin.
Börja umgås, släpp telefonen!

Arg.

3 kommentarer:

Claes Thureson sa...

Men är de fullständigt skamlösa? Eller helt dumma i huvudet? Kanske både och?

Lars D sa...

Både och tror jag, men det börjar bli så vanligt, så vanligt.
Tråkig utveckling på alla sätt.
/LarsD

Ian Janne Matt sa...

Hey Lars, long time ago,aye!

Ha ha! They are not so stupid, those blood suckers, do not believe anything else. A few years ago I received a letter from a Stock photo company type Getty, asking if I would like to work for them, for a payment type £ 10 per 400 images and day !!!? I replied, quite seriously, that they can get a pixel of each image I've taken .. ha ha. Probably a lot of stupid photographers will nap on it, unfortunately.

Cheers

Ian Janne Matt

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden