lördag 12 augusti 2017

Malmö FF - Kalmar FF (en fotbollshistoria)

Det kan med stor sannolikhet vara så att du tittar in på den här bloggen och inte är särskilt intresserad av varken fotboll eller sport för den delen.
Jag har under hela min fotograftid fotograferat mycket sport, jag gillar det.
Många förvånas över att jag inte är särskilt sportintresserad privat, men jag tycker det är väldigt roligt att fotografera det.
Helst de där berättelserna bakom allting, slitet.
Det är samma med min kamrat på DN, Jonas Lindkvist som idag publicerar ännu ett kapitel om Charlotte Kalla, ta dig en titt här.
Bildberättandet.
Det är egentligen precis samma med en allsvensk fotbollsmatch i omgång 19.
Det finns alltid en berättelse att berätta och det är precis det jag är där för att försöka göra när jag sitter där på kortsidan och fotograferar.
Igår vann Malmö FF över Kalmar FF med 6-0 och det var det största resultatet för Malmö på 9 år.
Såhär berättar jag det i bilder.

Kalmar FF,s Marko Biskupovic fäller Malmö FF,s Anton Tinnerholm innanför straffområdet och domaren blåser straff.

Malmö FF,s Jo Inge Berget går fram och sätter straffen och det är 1-0 till Malmö.

Bara minuter efter straffen får Malmö FF,s Alexander Jeremejeff bollen och rullar in den bakom Kalmar FF,s Lucas Hägg-Johansson och det är 2-0 till Malmö.
Det resultatet står sig i halvlek. Det är den tiden som spelarna går av planen och vilar i cirka 15 minuter.

I den 55:e minuten lyckas Kalmar FF,s Marko Biskupovic peta lite på Malmö FF:s Erdal Rakip och domaren blåser straff igen.
Andra för kvällen alltså.
Jag är inte säker på att det verkligen var det men så är spelets regler, domaren dömmer.

Malmö FF:s Pawel Cibicki går fram och tar den straffen och det är 3-0 till Malmö FF.

Sådär 4-5 minuter senare får Malmö FF:s Erdal Rakip bollen och det är mål igen.
4-0 till Malmö FF alltså.

När det var 20 minuter kvar av matchen ungefär gör Malmö FF sina tre byten. Tränaren kan byta ut spelare under hela, dock bara tre stycken och igår under matchen gjorde Malmö FF.s tränare Magnus Pehrsson alla byten direkt. Kingsley Sarfo fick en passning av Mattis Svanberg och tryckte dit 5-0 till Malmö FF och Mattias var där och hoppade upp på hans rygg av glädje.
Publiken sjöng.
- Vi vet att ni kan, 6-0 till Malmö.

Tio minuter senare passade Mattias Svanberg till Anders Christiansen som mer eller mindre stötte in 6-0 till Malmö FF och så hoppade Mattias upp och gratulerade Anders.


Tillbaka i laget var också Johan Dahlin som stod i Malmö FF mellan 2009-2013.
Efter en utlandsvistelse är han nu tillbaka och hyllades av publiken.
Som du redan förstått höll han dessutom nollan.

Ja sådär kan en match se ut, det är en liten berättelse det också och så är det ännu mer tid under matchen som egentligen inte betyder någonting.
Som fotograf är det skönt om man är vaken, inte sitter och sänder bilder när de där viktiga sekunderna är.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Snyggt som vanligt du e en mästare Lars.

Jonas sa...

En av de saker som gör dig till en så duktig bildjournalist är din förmåga att berätta. Du varierar och säkrar upp omvartannat och i slutändan har du en hel berättelse. Om vi som fotografer ska finnas kvar så tror jag att vi måste höja oss från mängden och vara lika mycket journalist som kameraskötare.

Fotboll är svårt och att göra något annorlunda inom fotboll är ännu svårare.
Därför blir jag väldigt glad av att se ditt reportage från denna matchen.

Björn sa...

Fina bilder! Tyvärr räcker tidningspapper inte till för att visa det. Som variation till matchreferat är det utmärkt.

Lars D sa...

Tack så mycket Christer!

Tack Jonas!
Ja, det tror jag också. Tyvärr är det för få tidningar som uppskattar det och det är ett stort problem såklart.
Jag vet att du både är glad och tacksam att du jobbar på en tidning som uppskattar det och det tycks ju läsarna också göra.
Konstigt är att så få andra tidningsledningar ser och lär av DN som förmodligen går bäst i Sverige just nu.
Tack igen, det betyder mycket när det kommer från dig, det vet du.

Tack Björn!
Nej, så är det ju tyvärr. Tidningarna satsar på annat.

/LarsD

Tobias Sterner sa...

Hej Lars!
Tack för kortet på Zlatan, den låg i jobbets brevlåda när jag kom tillbaka från semestern. Nu pryder den min verktygslåda som jag har datorn i..

Blev inspirerad av ditt inlägg och försökte mig på något liknande, en matchberättelse helt enkelt från min senaste bevakning..
http://aloof.webblogg.se/2017/august/sverige-slovakien.html

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden