tisdag 9 november 2010

Kung Gillberg



Jag skriver ofta om Gillberg och nu fick jag en fråga om vem han är.
Här är han. Han jobbar som sidredaktör och varför jag kallar honom för kung Gillberg är för att vi på bildredaktionen gav honom utmärkelsen "Årets Guldkamera 2009". Det är något vi gör till någon som betyder något för bilden i tidningen men som inte tillhör bildredaktionen.

Utmärkelsen då löd:
För att du med ditt tänk och dina idéer ofta lyfter bildjournalistiken ett steg extra i Sydsvenskan.
Vi på bildredaktionen lyssnar gärna på dina åsiker eftersom du tänker med en känsla för bilden och fotografiet som ger ett lyft- både åt bilderna och åt oss
som jobbar med dem. Samtidigt har du en osviklig totalkänsla för tidningen. Du sätter varken text, bild eller layout i första rummet, utan helheten.
Allt detta tillsammans gör att vi är glada att ha dig på redaktionen och mer än väl är värd vår utmärkelse
.

Har priset betytt något speciellt för dig?
Den där magkänslan vi jobbar med varje dag fylldes på med lite mer
visshet och kärlek. Och det har blivit ännu lite roligare att jobba. Och
jag älskar er ännu lite mer.
Du redigerar Bilden, bilden och nyhetsveckan varje vecka, berätta lite
om de valen och hur det är att redigera dom?

De är väldigt olika till sin natur. Bilden är ju en tidsmässigt obunden bild där vi är lite friare att hitta
på saker. Den tar någon minut att redigera. Mitt eget mål med Bilden är att överraska läsaren och få henne att dröja sig kvar.
Nyhetsveckan är jag ju själv redaktör för och tar betydligt längre tid att göra. Här har man mer premisser att förhålla sig till: tid (bildenska vara tagen samma vecka), dignitet (fantastiska nya bilder, men helt utan någon dignitet brukar falla bort från Nyhetsveckan) och variation (av de 22 moment som finns med på Nyhetsveckan måste det finnas en innehållsmässig variation).
Hur inspireras du i ditt jobb?
Jag sparar och stjäl goda idéer i pärmar och anteckningsböcker. Jag diskuterar med smarta kollegor. Jag försöker bara ha så roligt som möjligt.
Har du någon egen favoritfotograf?
Nej. Kan inte välja bara en. Däremot har jag ju en favoritbildchef...

Haha, tack för hjälpen Jonas.
Nu ska vi snart samlas för att utse vem som ska ha den för 2010. Om du hänger med här kommer du få veta det, jag lovar.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden