måndag 29 november 2010

Stavanger 5



Stavanger Aftonblad är ingen tidning, det är ett rymdskepp.
Okej, dom gör en tiding varaje dag men den görs från ett rymdskepp. Ovan ser du deras desk som dom kallar "nyhetshjulet".
Här sitter cheferna och styr tidningen. I morse höll också chefredaktören morgonmötet där det på de där nio TV-apparaterna gick igenom det stora under helgen. Ett TV inslag som gjorts visades för hela redaktionen.
En undersökning gicks igenom och sen var det full fart med möten och föreläsningar. Jag höll två föreläsningar och är fortfarande rätt torr i munnen. Jag tror det gick bra på båda föreläsningarna.
Nu brinner det i brasan här och så laddar jag inför imorgon då programmet ser ut som följer:

08:30 Gruppmöte med Stavangergruppen
09:00 Morgonmöte
09:15 Gruppmöte
10:00 Se hur bildredaktionen jobbar
12:00 Lunch
12:30 Föredrag för redaktionen
14:00 Summering
15:00 Färdig
18:00 Lyfter från Stavanger
19:05 Landar i Danmark
20:00 Hemma igen

Typ så.
Nu börjar det bli varmt från brasan och jag tror jag smälter intryck och tar till mig lite idéer jag fått under dagen.
Det är otroligt roligt att komma ut och få se lite annat, träffa andra människor.


Runt en mötessoffa är det vatten, mitt i redaktionen. Jag frågar om ingen har trillat i här.
- Visst på invigningen trillade sju besökare ner, får jag veta.


Filmsalen som är så högteknologisk så det är inte sant.

Fotografernas bord, alla har egna bord med två skärmar för den mest intresserade alltså.

3 kommentarer:

Jonas sa...

Man undrar lite enkelt vad de gör rätt som uppenbarligen har god ekonomi, när många andra tidningar går under eller har tappat många läsare?
Men det ser otroligt bra ut på redaktionen.

larsidar sa...

Vi har nok ikke bedre økonomi enn andre dessverre. Men det flotte bygget vårt (som er kjempeflott) ble bygget av oppsparte midler gjennom de gode tidene og sto ferdig rett før finanskrisen.

Gjennom finanskrisen har vi mistet rundt over 80 ansatte på grunn av sparetiltak. Og vi har tapt både opplag og lesere siste årene.

Men vi har et flott mediehus og en trivelig arbeidsplass, der ting er i ferd med å ta seg opp igjen.

Jessica Gow sa...

Jag ska be att få vatten runt MIN plats här på Scanpix!
En sådan bra idé!!!

/Jessica.

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden