måndag 21 mars 2016

Ny vecka, ny måndag!


Det är måndag och ny vecka igen.
Jag har lånat VD:n på NE:s skrivbord.
Ser Turning Torso från skrivbordet.
Fint så.

Mediacheferna skriver allvarligt om den så kallade DDOS-attacken i fredags när någon stängde ner de större tidningarnas nyhetssajter.
Journalisten har sammanställt lite här.

Det var tydligen ett hot mot det fria ordet och demokratin enligt många.
Allvarligt?
En fredagkväll.
För inte så länge sedan hade vi som vill hålla koll på läget tidningarna, tv och radio att tillgå.
Men då var inte det fria ordet eller demokratin hotad alls.
Då blomstrade den.
Nu med webben och det här påhittade behovet av att vara uppkopplad hela tiden, ha koll och se vad varje bekant äter till middag.
Är det verkligen demokrati och fria ord?
Personligen tycker jag att det var skönt att det stängdes ner lite och man fick vila från informationen och njuta sina havskräftor och det där vita smöriga vinet i lugn och ro.
Inte var jag särskilt orolig för demokratin eller det fria ordet heller.
Men skulle jag vara mediachef hade jag oroat mig för IT-säkerheten på företaget.
Nu idag, eller kanske redan i lördags hade jag direkt tagit ett snack om det med den avdelningen.
Sen hade demokratin och det fria ordet (och bilderna) rullat på fint igen.
Men jag är otroligt nyfiken på VEM som gjorde det här.
Får vi veta det?
Jag gissar på Lisbeth Salander.

Inte full vecka den här veckan, utan lite lagom mysigt såhär.
Checkar ut efter halva veckan.

Men vi hörs innan dess, var så säker.

Bilderna är förresten från "brojobbet" jag gjorde för SvD.



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden