tisdag 7 juni 2016

Makedonien 3


Jag vaknar med ett ryck!
Brandlarmet ljuder i hela rummet och jag bor högst upp såklart.
Rusar ut i korridoren och det skaver i öronen.
Är det på riktigt?
Är det allvarligt?
Att brännas inne i ett högt hus finns inte med på min "to do-lista".

Larmet slutar men det luktar brandrök så det nästan sticker i ögonen.
Vad ska jag göra?
Jag avvaktar.

Makedonien är spännande just nu.
Jag och reportern Sandra Pandevski är här och bevittnar ett land i frustration.
Nu har de demonstrerat i över 50 dagar på raken mot regeringen.
De kallar det "color revolution" och målar sig, och slänger färg på de nya regeringsbyggnaderna som är byggda för dyra pengar.
Igår ökade protesterna och de fyllde torget med röd färg.
Jag återkommer med bilder från allt det här, jag sänder med några porträtt jag tagit här under.
Det är en spännande historia och väldigt lite media utanför Makedonien har berättat om det här.
Fransmännen har vaknat och har team här.
Annars är det ganska lugnt, även om det är väldigt mycket fotografer på plats.
Igår svarade polisen med stora avspärrningar.
Jag återkommer alltså.

Vi hann förbi marknaden och köpte nötter så nu har jag två stora påsar med pistage och cashew -nötter här på bordet som jag mumsar på.
Så fina de är.

Jag tycker att Micke Berg fångar det här med PS och trovärdighet fint i hans senaste inlägg.
Jag tror att det kommer med tiden komma fler exempel tyvärr.
Det är inte slut här alltså.

Nu väntar min morgonjogg. Hoppas inte hotellet brinner ner under tiden.
Jag tror att det är restaurangen bredvid som eldar något, det ryker från skorstenen.

Ha en fin dag!






Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden