torsdag 2 juni 2016

Peter Widing


Peter Widing är död.
Jag får paradoxalt beskedet mitt under fotbollslandskampen i måndags.
En chock såklart.
Jag blir kall i hela kroppen och ledsen.
Fan, fan, fan! Varför?

För några år sedan gick en annan kollega, Magnus af Geijerstam också bort.
De kände också varandra och jag ser så många likheter mellan Peter och Magnus.
Så olika men ändå så lika på något sätt.
Jag hade långt ifrån en daglig kontakt med Peter, men han har alltid funnit där, med rötterna på Sydsvenskan. Han kunde med lätthet härma många av mina kollegor, vilket han också gjorde när vi sågs.
- NEJ! sa han och man visste direkt att det där är Magnus.
Som fotograf var Peter något riktigt extra. När jag var på Expressen kollade jag igenom hans negativ en gång bara för att se hur han jobbar.
Det var på den tiden man körde manuell fokusering och där bland negativen fanns ovanligt få oskarpa bilder från en fotbollsmatch.
Mer skarpa var det och jag imponerades av det där.
Fotbollsmagasinet Offside har han höjt till en av landets bästa bildtidningar.

Jag snackade med Peter när han sa upp sig från sin tjänst på Expressen för många år sedan.
Det kändes märkligt att han lämnade en sådan tjänst, men han berättade att "den fasta tjänsten kvävde honom" och det tog mig många år och förstå vad han menade.
Anders Deros, Peter Widing och Per-Anders Jörgensen var som en trio från Malmö.
De startade ungefär samtidigt och jag kan bara tänka mig hur roligt de hade i labbet på Krusegatan där de säkerligen stod och labbade sent på nätterna och jämförde bilder.
Hjälptes åt och peppade varandra.
Att Peter alltid glömde att stänga kartongerna (till fotopapperet i labbet) har jag hört mängder av gånger av äldre kollegor men jag vet inte om jag kan tro på det där.
Peter var nämligen noggrannheten själv så det känns som det inte stämmer.
Det spelar ingen roll idag.

Jag har pratat med många närstående till Peter nu de senaste dagarna.
Anders Deros är nog den kollega och vän som kände Peter bäst utanför familjen.
Han var inte lätt att komma in på livet, han höll integriteten högt.
Jag får också höra att en kod skulle fram i veckan och på första försöket löser det sig.
2430.
24x30 var den papperstorlek i labbet som vi fotografer gärna gjorde bilder i men som inte kunde arkiveras i arkivkuverten.
Jag skrattar lite åt det.
Så typiskt Peter.

Offside skriver himla fint om honom här och jag tycker du kan läsa det.

Mina tankar går till Peters familj och vänner.
Till hans pappa Hans som jag jobbat så mycket med, och till hans bror.
Men också till alla på Offside som nu också sörjer en fin vän och kollega.

Fan, Fan, Fan!

2 kommentarer:

Johan Widing sa...

Ja, saknaden är enorm. Min käre lillebror. Tack för fina ord Lars, drt värmer. Och det är också så jag känner: fan fan fan

Johan Widing

Lars D sa...

Tack Johan.
Ta hand om er, det är väldigt många från hans yrkeskår som är både ledsna och chockade.
/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden