onsdag 17 mars 2010

Årets Bild, Anna Wahlgren


Foto: Julia Lindemalm

I början av 2009 fick vi en praktikant till Sydsvenskan.
Anna Wahlgren hette hon.
Anna är duktig och alltid på språng. Hon jobbade hos oss under våren och stannade över sommaren och sen drog hon vidare för mer studier i Århus till hösten. Sen hörde hon av sig från USA där hon jobbade med några olika grejer. Spännande. I Örebro tog hon hem andrapriset i porträttserien och ett tredjepris i årets bildspel.
Som om det inte räckte blev hon också Årets Rookie, utsedd av Nikon.
Det var extra roligt att hon dominerade scenen under ÅB i Örebro. Det är klart att man blir extra stolt och glad för hennes skull och att hon ett tag var en del av oss. Nu bor hon ju i Malmö också och jobbar som frilans så vi kan rå om henne lite fortfarande.
Fotografer som gör debut i ÅB är det alltid lika roligt att få höja på hatten till och säga:

Grattis till alla dina priser i ÅB!
-Tack!
Var det första gången som du var med och tävlade?
- Ja det var faktiskt första gången som jag var med så det känns otroligt roligt. Jag hade gjort två projekt som examensarbeten på Danska Journalisthögskolan som passade in på två av de nya kategorierna i tävlingen.
Ingen dålig utdelning med andra ord?
- Nej, det gick överraskande bra, det måste jag säga.
Hur känns det nu såhär i efterhand?
- Det känns bra att få pris för något jag verkligen har arbetat hårt med. Och roligt att de två nya tävlingskategorierna fanns med i år. Bildspel är det medium som jag gärna jobbar med och jag hoppas att det kan bli mer sånt på tidningsredaktionerna runt om i landet i framtiden.
Du nöjde dig inte med två priser utan blev också Årets Rookie, vad roligt.
Vad innebär det för dig?

- Det innebär en otroligt fin Nikonutrustning och att jag får låna vilka objektiv jag vill i ett år!
Vad tror du alla de här framgångarna betyder för dig nu i framtiden?
- Jag hoppas att det kommer att ge mig en skjuts i mitt frilansande här nere i Malmö.
Är det viktigt med fototävlingar?
- Jag tror att fototävlingar kan vara bra eftersom det kan uppmärksamma fotografi i största allmänhet. Det kan höja statusen för bilden och även höja allmänhetens intresse. På Årets Bild är det extra roligt att se bilder som tidigare inte varit publicerade. Det skulle vara roligt om det fanns en lika stor tävling som inte enbart riktade sig till pressfotografer som är medlemmar i PFK, för det finns en hel drös duktiga fotografer som man inte ser mycket av.
Det har nästan alltid blivit snack om att det är så få kvinnor på prispallen men i år slår ÅB rekord med fem kvinnor.


Foto: Anna Wahlgren/ 2.a Årets porträttberättelse/ÅB

Varför tror du att det funkade bättre just det här året?

-Jag tror att en anledning är att den nya klassen porträttberättelse tillkom. Den tror jag öppnade för fler kvinnor. Det var ju faktiskt den enda klassen där kvinnorna dominerade.
Finns det ett kvinnligt bildspråk tror du?
- Jag tror inte att det finns ett specifikt kvinnligt bildspråk men jag tror att det kan skilja sig vad kvinnor respektive män väljer att fotografera.
Har du något projekt på gång som du vill berätta om?
- Jag tänker fortsätta med mitt porträttprojekt i Rosengård och även göra en utställning av det. Det ursprungliga arbetet skiljer sig lite från det som var med i Årets Bild. Det innehöll fler porträtt och till varje porträtt en intervju om killarnas drömmar och tankar.
Tack Anna så mycket för hjälpen och lycka till under året. Låna så mycket du bara orkar bära och ha roligt.
Hoppas att vi ses även nästa år då det går i Norrköping.


Foto: Anna Wahlgren/3:a Årets bildspel/ÅB
Se bildspelet här.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fantastiskt bildspel, vilken bild och ljudprinsessa!

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden