måndag 22 mars 2010

Årets Bild, Beatrice Lundborg


Foto: Beatrice Lundborg/DN/ 2:a samtida reportage ÅB 2010.

Beatrice på DN tog hem andrapriset i den nya klassen samtida reportage.
Jag gratulerar henne så mycket och passar på att ställa några frågor till henne.
Hur många priser har det blivit i ÅB för dig genom åren?
- 3 st, porträttklassen singel, featureklassen singel och samtida reportage
Finns det kvinnligt bildspråk?
- Oj, svår fråga- skulle nog generellt säga nej. Kvinnor tenderas att skickas på en viss typ av jobb, och männen på en annan typ, det kanske är där skillnaden ligger.
I år slog ÅB "rekord" med kvinnliga fotografer, varför tror du det blev
bättre i år än tidigare?

- Tror det beror på att fler kvinnor skickade in till tävlingen, samt lite tur. Kunde varit fler ändå...
Vad betyder de här framgångarna för dig som fotograf?
- Det är kul med lite uppmärksamhet vid själva tillfället, men i övrigt blir det snabbt bortglömt och det betyder inte så mycket i längden. Inte med de sorters priser jag har vunnit med i alla fall...
Kan du berätta lite om reportaget som du fick pris med?
- Det handlar om Ton Up Club som är en internationell motorcykelklubb som startades i USA. Rötterna finns dock i den engleska motorcykelkulturen som kallas "rockers". Motorcyklarna är av gamla typer såsom Trumph, Norton, BSA m.fl och det är caféracers och vintagebikes, inga choppers eller moderna glidare är tillåtna. Kulturen handar också om rätt kläder för tjejer och killar, rätt musik och atmosfär. Man försöker bevara kulturen som fanns på 50-60-talet.
Reportaget jag gjorde plåtades under Ton Up Rumble and Hell night som arrangerades på Hornstullstrand, Stockholm av Ton Up Club Stockholm.
Är det publicerat och gjort på arbetstid?
- Reportaget är inte publicerat och inte gjort på arbetstid. Jag har frågat om DN ville publicera men fick nej tack. Samma sak med mitt andra porträttreportage som kom med i ÅB-boken, gjordes på min fritid i USA, försökte sälja in det till DN innan, men de ville inte ha det även fast det var en bra story med Sverigeanknytning. :-(
Men hur tog DN emot dina framgångar i ÅB?
- Bildavdelningen gratulerade mig. Fick champagne av en arbetskollega (Jonas Lindkvist-som också var den som såg till att jag skickade in till tävlingen) och blommor av bildchefen.
Har du något nytt projekt på gång som du vill avslöja för oss?
-Hm, njea... har ett i mitt huvud, men får inte loss det tidsmässigt... och har inga pengar just nu heller att genomföra resan, så jag håller på min idé.
Jag fortsätter dock i sommar med mina Christian Crusaders också...
Tack så mycket för hjälpen Bea och ha det så bra i USA dit jag vet att du snart ska åka.
Hoppas vi ses på pallen i Norrköping.


Foto: Beatrice Lundborg/DN/ 2:a samtida reportage ÅB 2010.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden