söndag 14 mars 2010

Årets Bild, Björn Larsson Rosvall


Foto: Björn Larsson Rosvall/3:a Årets feature sportbild i ÅB.

För fjärde gången är Björn med bland pristagarna i ÅB. Detta året blev det ett tredjepris i sport feature klassen.
Grattis till ditt pris i ÅB.
- Tusen tack!
Vad trodde du själv på innan du kom till Örebro?
- Trodde ganska hårt på en placering i porträttklassen där jag hade en bild eller i sportaction där jag hade två bilder som jag var nöjd med.
Hur många priser har du tagit under åren i ÅB eller andra tävlingar?
-Årets bild: 2001 2:a pris Svenskt Vardagsliv, 2007 2:a pris Bilreportage Utland, 2009 3:e pris Sport Action, 2010 3:e pris Sport Action. Poy 2006 2:a pris Issue Reporting Picture Story.
Vad har alla dom priserna betytt för dig som fotograf?
- Blev oerhört glad och tacksam över priserna och uppmärksamheten kring reportaget om Mats Sista Resa. Mats ville lyfta fram problematiken med dödshjälp och skapa debatt i ämnet och där bidrog helt klart priserna. Dessutom lever bilderna kvar på nätet och i bokform. Sen är det naturligtvis bra att synas i dom här sammanhangen när man jobbar som frilans. I övrigt kommer vardagen snabbt ikapp och man jobbar på som vanligt. 

Foto: Björn Larsson Rosvall
Se också Björns bilder från det reportaget här och så kan du läsa det hela på Svd,s sidor här.
Har vinnarbilden publicerats?
-DN publicerade den stort, ifall några övriga tidningar publicerade den vet jag inte riktigt. 
Berätta lite om hur bilden kom till?
-Frölunda spelade mot Färjestad i en smått historisk match på Ullevi och jag var där för Scanpix. Eftersom matchen spelades där den spelades ville jag ha en riktigt schyst översiktsbild och därför jag klättrade upp i en av arenans pyloner och stod på plattformen där strålkastarna är monterade. Ville vara på plats innan strålkastarna tändes för att få med stadens ljus i bilden. Som tur är så har jag en kompis som jobbar på arenan och kunde guida och öppna rätt dörrar då inga tillstånds gavs den officiella vägen. Kan tillägga att det var extremt jobbigt att klättra så högt, fick kramp i underarmarna. 
Är det viktigt med fototävlingar tror du?
-Ja det är viktigt. Ett bra sätt att summera året, vad var bra? vad var dåligt? hur kunde man göra här för att få ut ännu mer av materialet?? osv. Förhoppningsvis bidrar tävlingen till att höja kvaliteten på våra bilder och i förlängningen även våra tidningar. Roligast är kanske ändå som jag nämnde tidigare hur bilderna når ut till allmänheten genom utställningar och böcker mm, och på så vis lever lite längre.
Har du något nytt projekt på gång?
- Mitt nästa stora projekt? Vet inte riktigt. Eftersom jag inte har påbörjat något så kan jag inte svara på frågan. Har hur som helst ett antal ideér, så minst ett reportage skall jag försöka starta upp i år.
Tack och lycka till så ser vi kanske dig på pallen även i Norrköping nästa år.

4 kommentarer:

Lene sa...

Plus till dig som lyfter fram andra här på bloggen.
Väntar på nästa fotograf redan nu.

Lene

Lars D sa...

Hej Lene

Jag hoppas att jag kommer kunna ha en fotograf varje dag under veckan som kommer nu.
Det är roligt tycker jag och tack för att du säger det.
Då blir jag peppad på att göra mer helt enkelt.

/LarsD

Johan Marklund sa...

Jag håller med Lene, framförallt roligt att få höra historien bakom bilden. Roligt att du bildrefererar till bilder/reportage de nämner, det är berikande och roligt att få se.

Tack Lars för att du ger oss denna underbara och ofta djuplodade blogg.

MVH // Johan

Lars D sa...

Tack Johan.
Vad roligt att du säger det och att du kommenterar.
Det gör mig glad.
Det kommer mer.

Tack igen.

/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden