lördag 13 mars 2010

Årets Bild, Roger Larsson


Foto: Roger Larsson/Hallandsposten/1:a Årets featurebild i ÅB.
Roger från Hallandsposten tar hem segern i årets featurebild i Årets bild.
Det är första gången Roger får pris och jag ställde honom, liksom några till några frågor som kommer under veckan här på bloggen. Häng med.

Grattis till ditt pris i ÅB.
– Åh, tack så hemskt mycket!
Vad trodde du själv på innan du kom till Örebro?
– Jag trodde att det kanske var min bild från kyrkovalet som hade
placerat sig i humorklassen. Det är den bilden jag har fått mest respons
på under förra året. Visserligen mest ilska. Bilden var på ettan på
Hallandsposten dagen efter kyrkovalet. Redan tidigt på morgonen började folk ringa och maila både mig och mina chefer och undrade "vad i helsike"det var för fotograf som gjort sig lustig på de äldres bekostnad och drev med alla som röstade i kyrkovalet. Ett tag funderade jag nästan på ha ett autosvar på mailen där jag tackade för visat intresse. Men jag tycker dels det är en rolig bild och att den beskriver kyrkovalet rätt bra med få och "gamla" röstdeltagare.
Men det blev en annan bild jag fick pris för istället.

Foto: Roger Larsson/Hallandsposten

Hur tror du detta kommer påverka din situation som fotograf?
– Inte särskilt mycket tror jag men kanske att man vågar lita lite mer
på sitt sätt att fotografera.
Har bilden du vann med publicerats?
– Ja, den var på ett mittuppslag i Hallandsposten.
Berätta lite om hur bilden kom till?
– Vi skulle åka till utomhusbadet i Getinge utanför Halmstad för att berätta om den rejält missköta anläggningen.
Kiosken var stängd, en klocka hade trillat i backen och en värmekulvert hade sprungit läck.
Det var kallare i bassängen än i havet så säsongspremiären hade fått skjutas fram och en simskolevecka ställas in. Vi skulle höra med bybor vad de tyckte om badet men ingen från byn badade där. De få som var där kom från andra orter och kände inte till skicket på anläggningen.
Jag tog bild på en pojke som hoppade från en trampolin. Men det man inte vet är att han faktiskt hoppar från en annan trampolin än den som syns på bilden. En bit till höger finns en högre trampolin men jag tog inte med den i bilden när jag tog den för jag tänkte att det kanske kan se roligt ut om han är lite onaturligt högt upp i luften för att ha hoppat
från trampolinen på marken.
Är det viktigt med fototävlingar tror du?
– Ja, jag tycker faktiskt det är en bra grej att många fotografer i
landet summerar lite vad de har gjort under året. Jag har skickat in till
tävlingen flera år men aldrig blivit nominerad tidigare - men har alltid
tyckt att det har varit väldigt roligt att se vad andra gjort.

Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix

Hur har dina framgångar tagits emot av din arbetsgivare?
– Bra! Det blev tårtkalas för alla anställda på Hallandsposten. Jag
fick välja sort, det blev Swartzwaldtårta. Jag var poppis hela dagen, ha
ha!
Vad är ditt nästa stora projekt?
– I maj åker jag en vecka till Filmfestivalen i Cannes. Det är inte
på uppdrag av Hallandsposten utan jag gör det på ledig tid. Jag
försöker unna mig någon reportageresa om året till någon galen miljö
där jag tror det kan finnas bra fototillfällen. Det är roligt att
plåta helt fritt och kunna styra helt själv vad det ska bli av det.

Åhh vad roligt, bra tänkt och lycka till så mycket.

Foto: Emma Gustafsson/Hallandsposten

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden