söndag 21 mars 2010

Årets Bild, Henrik Montgomery


Henrik tog hem inte mindre än tre priser i ÅB i Örebro.
3:a i årets porträtt och 1:a i nyhetsbild utland och den bilden blev också utsedd till ÅB.
Henrik är en trevlig rackare som man ofta ser i poltikersammanhang.
I år är det val och det blir ett tufft år för Henrik men jag tror att priset kommer underlätta en del för honom.
Grattis till dina priser i ÅB.
Vad trodde du själv på innan du kom till Örebro?

-Att jag skulle få något sorts pris för Obamabilden. Tredjeplatsen i porträttklassen blev en bonus.
Hade du väntat dig att det skulle bli Årets Bild 2010?
- Nej, men jag hoppades innerligt att den skulle bli det. Jag har bevakat politik i många år och då känns det som en belöning att få pris för en bild från politikens värld.
Hur tror du detta kommer påverka din situation som fotograf?
- Förhoppningsvis kommer det underlätta för mig när jag arbetar med politik.
Har vinnarbilden publicerats?
- Ja. Redan samma dag den togs publicerades den på hemsidor i både i Danmark och i Sverige. Efter det har den publicerats i tidningar i EU och Sverige.
Berätta lite om hur bilden kom till, eller hur du lyckades att komma in där?
- Ett möte med hela världens ledare, som COP 15 i Köpenhamn var, är uppdelat i två delar. Själva mötet i en del och alla journalister som bevakar mötet i den andra delen. Men jag ville komma bakom alla presskonferenser och in i själva mötesrummen. För att kunna göra det var jag först tvungen att skaffa mig tillträde till korridorerna där mötesdeltagarna rör sig. Det kunde jag få eftersom jag följt Fredrik Reinfeldt en längre tid och fått förtroende av hans stab som kunde ge mig den ackreditering som krävdes. Väl där väntade jag i två dagar på att få tillträde till något av de möten världsledarna höll. Klockan åtta på fredagskvällen verkade det på den svenska delegationen som om jag skulle kunna komma in till ett möte med Barack Obama och de europeiska ledarna. Efter att tagit mig förbi hundra kollegor och många säkerhetsvakter kom jag fram till dörren till rummet där mötet hölls. Där stod amerikanska Secret Service och höll i handtaget. Det blev ett tvärt nej, och jag fick gå tillbaka igen. Efter en stund gjorde jag ett nytt försök och släpptes in, men då hade jag bara tre minuter på mig innan Obama gick. Då tog jag min bild.

Foto: Henrik Montgomery/ Scanpix/ 1:a Utländsk nyhetsbild och Årets Bild 2010.

Är det viktigt med fototävlingar tror du?
- Ja, det får mig att anstränga mig lite mer. Och det är väldigt utvecklande att gå igenom det senaste årets material när jag väljer ut det jag ska skicka in till tävlingarna.
Har det varit helt galet med uppmärksamhet nu?
- Ja, jag får gratulationer från alla håll, vilket är jätteroligt.
Hur har din arbetsgivare tagit dina framgångar?
- De är stolta och väldigt glada för min skull. Och det känns extra kul att få dela vinsten med mina kollegor eftersom det var 28 år sedan Scanpix (eller Pressens Bild som det hette då) vann årets bild. Och när jag kom till jobbet på måndagsmorgonen hade de satt upp grattis-plancher i hela receptionen.
Vad blir din nästa stora grej för året?
- Valrörelsen!
Tack för hjälpen Henrik och lycka till under året och kanske resulterar det till ännu en pallplats nästa år i Norrköping.

Foto: Fredrik Sandberg/ Scanpix

1 kommentar:

Anonym sa...

Det er ganske enkelt et af de bedste politiske billeder jeg har set meget længe. Grattis med priset - det er velfortjent.

Venlig hilsen
Jens Dresling
Politiken

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden