måndag 15 mars 2010

Årets Bild, Joel Marklund


Daniel Nilsson och Joel Marklund jobbar båda på Bildbyrån.
Foto: Nils Jakobsson/Bildbyrån


Joel Marklund tog hem två priser i ÅB. Både silver och brons i sport action.
Han jobbar till vardags på Bildbyrån, stationerad i Stockholm.

Grattis till dina priser i ÅB.
- Tack
Vad trodde du själv på innan du kom till Örebro?
- Jag visste att jag skulle få pris för en bild i antingen Sport action- eller Sport feature-kategorin eftersom jag skickat in merparten av mina bilder i de kategorierna. Och jag hade en viss känsla av att målkamerabilden skulle få pris eftersom relativt många sagt att det är en väldigt bra bild.
Hade du väntat dig att det skulle bli två priser?
- Nej, det var verkligen en överraskning. Jag hade hoppats på att jag och Daniel skulle ro hem alla tre priserna eftersom vi fotograferar så mycket sport, men det kändes då som en naiv fantasi. Nu känns det som ett kvitto på att vi är rätt ute i vårt arbetssätt.
Skaplig debut i ÅB sammanhang?
- Ja, det kan man väl säga. Det var fantastiskt roligt. Samtidigt tycker jag att jag tog bättre bilder året innan då jag också fick internationella priser. Jag var mer förvånad då att de bilderna inte räckte till i Årets bild.
Hur tror du detta kommer påverka din situation som fotograf?
- Svårt att säga. Det kanske blir en dörröppnare i vissa sammanhang. Men jag är glad så länge folk ser mina bilder.
Har bilderna publicerats?
-Jag vet att bilden på Michael Phelps har använts av simförbundet i något sammanhang, men i övrigt har jag dålig koll på om de publicerats. Vi fotografer kan inte följa bilderna på det sättet i Bildbyråns system.
Berätta lite om hur bilderna kom till?
- Bilden som fick andra pris är en situation där Kristian Huselius kvitterar till 5-5 mot Ryssland under hockey-VM i Schweiz. Det svåra i det här sammanhanget är att överhuvudtaget få sätta in kameran i mål. Det ryms en kamera per mål och IIHF (Internationella Hockeyförbundet) har alltid kamera i ett av målen. Genom att ha bra kontakt med den officiella fotografen samt påpeka hur viktigt det var att det finns tillgång till bra målkamerabilder av svenskar lyckades jag få förtur till alla Sveriges matcher i gruppspelet - före Getty Images, Reuters och övriga internationella byråer. Sen är det inte så att det automatiskt blir bra bilder bara för att man har en kamera i målet. Det krävdes många matcher innan jag hade bilden.

Den andra bilden krävde också en del övertalning. Den är tagen från hopptornet på Eriksdalsbadet. På World Cup två år tidigare hade en fransk fotograf tappat ner ett objektiv från 10-meterssvikten rakt ner i en av banorna under träningen. Sedan dess har jag haft enormt svårt att få tillgång till att ta bilder där uppifrån. Men nu fick jag chansen efter mycket, mycket prat med tävlingsledning och pr-folk. Jag hängde ut från en av hoppsatserna och var tvungen att fästa kameran i en säkerhetskabel. Det var egentligen en chansning men jag ville ha en annorlunda bild på Phelps eftersom det var en stor hype kring hans närvaro i Sverige.

Är det viktigt med fototävlingar tror du?
-Ja, absolut. Speciellt när det gäller att sprida viktiga berättelser. Ett svenskt reportage som placerar sig högt i World Press Photo eller POYi kan få en enorm genomslagskraft efteråt. Jag tänker främst på Johan Bävmans "Albino-reportage" och den spridning det fick. Men sen får också de vinnande bilderna nytt liv. Och givetvis är det också en boost för oss fotografer. Vi är alla egon.
Hur har din arbetsgivare tagit dina framgångar?
- Det har kommit gratulationer från chefshåll. Sen vet jag att de också skickat ut ett pressmeddelande med våra bilder. Men värderingen av priser är annorlunda på Bildbyrån i jämförelse med övriga byråer och tidningar.
Ingen tårta ens?
- Nej.
Vad blir din nästa stora grej för året?
- Av det jag känner till ska jag bevaka hockey-VM i maj. Sen hoppas jag kunna sätta mer tid på egna reportage.
Tack och lycka till så ser vi kanske dig på pallen även i Norrköping nästa år.
Tack detsamma!

2 kommentarer:

Sebastian LaMotte sa...

Bra initiativ! Mycket trevlig läsning om omständigheterna kring hur bilderna tagits mm

Lars D sa...

Tack Sebastian, vad roligt att du gillar.

/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden