tisdag 16 mars 2010

Årets Bild, Moa Karlberg


Foto: Moa Karlberg/ Kontinent/ 1:a Årets Porträttberättelse/ÅB

Moa Karlberg tar hem förstapriset i den nya klassen Årets Porträttberättelse i ÅB.
Det är första gången Moa får pris i tävlingen och på sedvanligt sätt säger jag gärna Grattis så mycket till ditt fina pris.
- Tack så mycket, och grattis själv!
Tack!
Det var första gången va?
- Ja.
Hur kändes det, var det nervöst?
- Mer kul än nervöst. Det jag var nervös för var vilka bilder som skulle få pris – hade det blivit någon enstaka singelbild så kanske jag hade blivit besviken, eftersom jag hoppades så mycket på just den porträttberättelse som vann.

Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix

Vad trodde du själv på innan du kom till Örebro?
- Som sagt hoppades jag mest på det här projektet. Eftersom det var en ny klass tänkte jag att jag kunde ha en chans där.
Hur tror du detta kommer påverka din situation som fotograf?
- Svårt att veta. Jag hoppas det blir enklare att få ut nya projekt om folk känner till det man gjort tidigare.
Har vinnarbilderna publicerats?
- De är publicerade i det aktuella numret av Fotografisk tidskrift, men jag hoppas publicera dem större i samband med att projektet ställs ut på galleri Kontrast i maj.
Berätta lite om hur bilderna kom till.
- Jag hade länge funderat på hur man kan fotografera människor utan att de är medvetna om kameran. Total öppenhet och ärlighet är ju något man eftersträvar i de flesta situationer, men vanligtvis kan man inte fånga bilden av hur någon ser på sig själv. Jag monterade en spionspegel i ett fönster. Den fungerar som så att det är en spegel från utsidan, men vanligt genomsiktsglas från insidan. Personerna som gick förbi hade alltså ingen aning om att det fanns en kamera bakom spegeln. Projektet handlar också om vad jag får göra med bilderna nu efteråt – var går gränsen då man kränker den personliga integriteten, och stämmer det överens med lagarna?
Är det viktigt med fototävlingar tror du?
- Det kan vara viktigt för ens varumärke, och det blir ett sätt att publicera projekt som kanske inte får synas lika bra i tidningar. Jag tror också att det kan vara ett sätt att uppvärdera fotografi och få allmänhetens intresse.
Vad blir din nästa stora grej för året?
- Först och främst att producera utställningen av Ser dig se mig. Jag har bestämt mig för att försöka slutföra ett projekt innan jag börjar på nästa.

Tack så mycket Moa och tack för hjälpen. Hoppas vi ses på pallen även nästa år i Norrköping.


Foto: Moa Karlberg/ Kontinent/ 1:a Årets Porträttberättelse/ÅB

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden