måndag 24 januari 2011

Nominerad! Amelie Herbertsson



Amelie Herbertsson går just nu på Nordens fotoskola på Biskops Arnö. Om bara någon vecka kommer hon på praktik till oss här på Sydsvenskan. Det ska bli roligt att lära känna henne.

Grattis till nomineringen!
- Fantastiskt mycket tack!

Vad tror du det kan handla om för bild eller bilder du får pris för?
- Det är ganska enkelt eftersom jag bara skickat ett reportage. Det handlar om människor som lever gömda i Sverige efter avslag på asyl.


Foto: Amelie Herbertsson

Du har inte ens gått ut skolan, vad betyder ett sånt här pris för dig?
-Det känns helt fantastiskt, fast jag har ingen aning om vad det innebär. Förhoppningsvis ger det mitt reportage en längre livstid och fler kanaler ut till människor, och når folk som får upp ögonen för situationen för människor som lever gömda.

Är det viktigt med tävlingar?
- Hmm, viktigt vet jag inte, men det är ju kul! Det är roligt att bild blir uppmärksammat och att man kan få se bra reportage som man kanske har missat under året. Sen tycker jag det är väldigt kul att sitta och titta i gamla åretsbildböcker och se hur utvecklingen går inom fotografi. Och så klart är det ju väldigt kul att bli nominerad själv också.

Vilket öga fotografera du med?
- Har aldrig tänkt på saken, men jag gissar att det är höger för att få bättre plats för näsan vid sidan av.

När slutar du skolan?
- Kl 16.30. (Tar examen i februari 2012)

Vad vill du jobba med då allra helst?
- Jag vill fortsätta jobba med bildjournalistik och uppmärksamma ämnen som jag tycker är viktiga och som engagerar mig.

Tack så mycket för hjälpen och välkommen till Malmö när det blir dags.


Foto: Amelie Herbertsson

Du kan också se hennes bildspel från jobbet här.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jättekul Lasse att få läsa dessa intervjuer med de nominerade. Kända som okända, lika roligt ändå. Väldigt fint bildspel från Amelie för övrigt. kram Leyman

Lars D sa...

Tack snälla Jenny. Jag kör vidare och jagar de nominerade:-)
Kramen,

LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden