söndag 23 januari 2011

Nominerad! Mårten Svemark



Mårten Svemark, också han Skåning och debutant i Årets Bild. Trevlig man som vi ofta ser på jobben vi är ute på.
Han är nominerad och jag ställde några frågor till honom.
Jag ser på bilden att han och jag har lika armband även om det är olika designers till dom.

Grattis Mårten till nomineringen i Årets Bild.
- Tack

Vad tror du själv det är för bild eller för bilder?
- Det är med största sannolikhet en bild från guldmatchen när Malmö FF vann allsvenskan.

Vad för jobb går du mest igång på själv?
- Alla jobb som är intresanta och lite konstiga går jag igång på, tex. när man måste klättra på ställningar eller riktigt jobba för att det ska bli bra. Sånt är kul. Sen är jag ganska svag för att plåta mode.


Foto: Mårten Svemark/City Skåne

Hur reagerade din arbetsplats när du var nominerad, blev du firad?
- Alla blev nog lite förvånade, jag hade inte berättat för någon att jag skickat in bilder till tävlingen. Men alla blev sjukt glada så klart. Tårta blev det också!

Hur länge har du jobbat som fotograf?
- Sedan jag slutade gymnasiet för snart 14 år sedan.

Har du några fotografiska förebilder?
- Nä, inte direkt.

Hur många bilder skickade du in till tävlingen?
- Två. Så därför vet jag med säkerhet i vilken kategori jag vinner pris. Båda bilderna är från Mff's guldmatch. Det är för övrigt första gången jag skickar in någon bild alls.

Tycker du det är viktigt med tävlingar?
- Båda ja och nej. Nej för att jag egentligen anser att man inte kan tävla i bilder. Det är som att man ska låta en rullstolsbunden och en icke funktionshandikappad tävla i 100-meter häck. Förutsättningarna är så extremt olika så alla tävlar inte på samma villkor.
Svenska pressfotografer arbetar med så olika förutsättningar så att åretsbild-tävlingen till viss del blir en tävling mellan en handfull fotografer med bra resurser. I alla fall har det varit så tidigare. Det kan vara lite tråkigt på ett sätt.
Men åretsbild-tävlingen är viktig för den sätter den svenska bildjournalistiken i fokus och vi som tidningsfotografer måste slå vakt om bilden som journalistiskt befogad. All den uppmärksamhet som tävlingen ger till bildens betydelse för journalistiken är jätteviktig, så JA, det är tyvärr viktigt med tävlingar.

Kan du avslöja om du har några grejer på gång under 2011?
- Eftersom jag gör mellan fyra och tolv jobb om dagen, fem dagar i veckan som ensam fotograf på City så hinner jag inte med så många projekt vid sidan av. Men jag har en idé jag hade tänkt genomföra under året. Vad det är kan jag inte avslöja men det kommer bli ganska "smaskigt" och vår ansvarige utgivare kommer nog i början vara skeptisk till att publicera det. Jag kommer nog få komma på en riktigt bra motivering för att få det publicerat, men det ska nog lösa sig. Dock kommer jag få göra det på min fritid.

Tack så mycket för hjälpen och lycka till i Norrköping vi ses där om inte vi springer på varandra på någon demonstration eller annat innan det.


Foto: Mårten Svemark/City Skåne

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden