måndag 24 januari 2011

Nominerad! Robban Andersson



Robban Andersson är också nominerad till Årets Bild. Den gamle sångaren är alltid en bra kille att träffa på fältet.
I Fukuoka åt vi en god sushi på top floor en gång, den lunchen minns jag såklart.

Grattis till nomineringen!
Stort tack Lars! Och vilken ära att få medverka i din blogg!

Vilken eller vilka bilder tror du det handlar om?
Jag hoppas att reportaget om Sverigedemokraterna runt valstugorna genererade något. Det var en spännande valrörelse på många sätt. Eller att någon bild från OS i Vancouver förra året går in.

Hur reagerade Expressen när du var nominerad?
Jag har fått många gratulationer från kollegor och chefer. Tidningen gjorde också ett mittuppslag med de Expressen-bilder som kan tänkas få pris.

För många år sedan gjorde sig Expressan av med många av sina fasta fotografer.
Du är en av få fotografer som fick stanna på tidningen, innebär det att du kan välja och vraka mellan jobben?

Så är det verkligen inte. Jag går på schema som vanligt och det blir en ganska stor variation av jobb vilket är väldigt roligt!

Reser du mycket?
Förra året blev det väl en sisådär 120 resdagar. Jag gör ganska mycket sport och då drar det iväg snabbt med de långa mästerskapen.

Vilket öga fotografera du med?
- I och med att jag normalt inte ser i 3D pga min skelning så växlar jag. Jag tittar med ett öga i taget och fotar på ungefär samma sätt. Låter sjukt, men så är det.
När optikern undersökte min syn och konstaterade brytningsfel, färgblindhet, översynthet och skelning så frågade han:
- Vad jobbar du med?
Ridå och remiss till St Eriks ögonklinik.


Foto: Robban Andersson/Expressen

Är det viktigt med fototävlingar?
- En liten boost för självförtroendet och en spark i häcken när det inte går vägen. Surret kring bilder och bildjournalistik ökar ju med 200 procent under en helg i mars varje år - vilket är positivt.

Har du redan nu någon som du ska göra 2011 som du kan dela med dig av?
- Jag är lite inne på att renovera om köket. Den nya fräscha trenden verkar ju vara att inredningen ska se ut som ett slakthus... Lite kliniskt sådär. Sen så åker jag på längd-VM i Oslo i februari och det blir ju kul!

Tack så mycket för hjälpen Robban och lycka till i Norrköping.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden