måndag 31 januari 2011

Nominerad! Arne Bivrin



Arne Bivrin är också nominerad och jag måste erkänna att för mig var Arne ett okänt kort.

Grattis till nomineringen.
Tackar ödmjukast.

Vilken eller vilka bilder tror du att det handlar om?
Jag hoppas på en av mina bilder från Wrangelön, eftersom de speglar den arktiska miljön, något som ligger mig varmt om hjärtat. Jag är minst lika nyfiken som du.


Foto: Arne Bivrin
På hösten ska Alaskas grizzlybjörnar äta upp sig inför vinterns sömn. Laxarna leker i sina födslovatten och björnarna fångar de feta fiskarna i ett svindlande landskap.

Berätta lite om dig själv för den som inte vet vem du är?
- Jag ser mig själv som en glad prick, som trivs i sällskap med andra. Men som även behöver lugn och stillhet. Jag lever med sambo och två barn, en tonåring och en snart fyraåring och bor och verkar i Stockholm.
Natur och sport är mina främsta motivområden. Handboll är en specialitet.
Jag reser gärna till öde trakter och har bl a gjort resor till Svalbard och Ryska arktis. Annars duger Stockholms gator och inomhushallar fint.

Hur länge har du varit verksam som fotograf?
- Jag har plåtat i tjugofem år, men det var först fyra månader efter tsunamin, då jag förlorade fru och dotter, som det tog ordentlig fart. Jag har en 60% anställning och sköter familj och fotografering resten av tiden.


Vilket öga fotograferar du med?
- Skön fråga! Alltid höger, men om jag fotograferar sport använder jag ibland vänster för att kunna hänga med bättre. Med blandad framgång.


Har du något du redan nu kan avslöja som du tänkt jobba med under 2011?
- Min gode vän Martin Stern och jag har ett bokprojekt på gång, men det är för tidigt att berätta något om. Det är dock inte inom naturgenren.

Tack så mycket för hjälpen och lycka till i Norrköping.



Foto: Arne Bivrin
Wrangels ö i det ryska ishavet uppvisar ett bedövande skönt landskap. Här med tomma oljefat vid den övergivna forskningsstationen. Den arktiska miljön har extremt långsam nedbrytningsförmåga.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden