måndag 24 januari 2011

Nominerad! Lars Lindqvist



Lars Lindqvist tog hem ett andrapris i WPP 2008. Jag var där och hejade på honom och det var första gången jag träffade den här sympatiske mannen. Det året var Lars inte nominerade i den svenska tävlingen men är alltså det i år. Jag ställde honom några frågor.

Grattis till nomineringen!
- Tack Lasse!

Vilken eller vilka bilder tror du det handlar om?
- Ingen aning, dom ringde och undrade över bilden jag tog Miguel Sejuco så kanske den?


Foto: Lars Lindqvist/DN

Efter WPP hur har det rullat på då?
- Ja, med tanke på att jag var frilans vid tillfället så öppnades en helt ny värld där man kunde jobba mer internationellt. Jag känner att jag jobbar mindre forcerande nu, jag jagar inte efter jobben på samma sätt längre, mindre ångest och då får jag faktiskt mer gjort. Och framförallt blir grejerna jag gör mycket bättre.

Har du extra mycket prestationsångest när du åker ut på jobb sedan det jobbet?
- Sedan Georgien-jobbet menar du? Nej, jag känner mig snarare lugnare inför resor. WPP gjorde mig mer självsäker och trygg. Men det var resor det, nu håller jag på med ett jobb för kulturen som har hållit mig sömnlös senaste veckan. Jag försöker göra nya saker som jag inte gjort förut och då får man "kreativångest" men jag antar att det är bra. Men just nu är det förjävligt!


Du reser rätt mycket, hur många dagar blir det på ett år?
- Aldrig rest så mycket för DN som förra året, sri lanka, bosnien, Serbien, Gaza, Nigeria, elfenbenskusten, Georgien, Tyskland sen har jag säkert glömt nån huvudstad nånstans. Men ja vad blir det? typ 10veckor...

Är det viktigt med tävlingar?
- Det är nog viktigt för oss som jobbar inne på en tidning. Det märker jag på reaktionerna på dom övriga redaktionerna här på DN. Vinna priser är säkert bra för alla men ärligt talat så är det ett lotteri och sällan man håller med juryn tycker jag...


Vilket öga fotograferar du med?
- Haha, fan vad kul att du frågar. Försöker lära mig att blunda med vänster ögat men det går skitdåligt. Man ser mycket trevligare ut om man blundar med det ögat. Då kan man ju bara öppna vänster och titta den man fotar direkt i ögonen. Jag är ju liksom helt gömd bakom kameran...


Har du något på gång inför 2011 som du vill dela med dig av?
- Jag ogillar starkt "jag har något grymt på g men jag kan inte berätta vad"-fenomenet, så nej. Ska lära mig blunda med vänster öga.


Hur reagerade DN när ni var så många nominerade?
- Glada antar jag, tror inte nån av dom nominerade var inne på redaktionen när det hände men jag tror dom är glada för oss och för DN. Dom la upp ett gäng bilder och skrev om det på dn.se, det roliga var att jag inte skickat in någon av de bilder dom la upp där.

Tack som bara den för hjälpen så ses vi i Norrköping i Mars. Jag håller tummen för dig.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden