söndag 23 januari 2011

Nominerad! Hussein El-Alawi



När det gäller Årets Bild så är jag åtminstone ett ego. Jag vill helst av allt själv stå på den där listan.
Gör jag inte det kollar jag om jag har några kollegor på Sydsvenskan med och det gläder mig alltid om det gör det.
Har vi som nu, för fjärde året på raken en ny fotograf som är nominerad blir jag extra glad. En debutant alltså även han. I år är det Hussein El-Alawis tur att vara nominerad.
Mr trevlig och Mr omtänksam och Mr härlig på samma gång. Vår kollega IDK är också en väldigt fin människa och han brukar säga om Hussein.
- Hussein är en väldigt fin människa.
Det har han rätt i.
Här kan du se fler av Husseins bilder.
Jag vet hur nervös han redan nu är för detta men jag är väldigt glad för hans skull såklart.
Hussein vann också ett annat pris i veckan och det läser du om här.


Grattis så mycket till nomineringen!
- 1000 tack!


Foto: Hussein El-Alawi/Sydsvenskan

Vilken eller vilka bilder tror du mest på själv?
- Oj det är svårt , men jag gissar och hoppas på allihopa?!
Nej, det är svårt som sagt, vi får se.

Hur många bilder skickade du totalt?
- Jag skickade högst 50 bilder.

Är det viktigt med tävlingar?
- Visst är den viktig för dem som är tävlingsinriktade.
Jag tävlar varje dag tycker jag och bästa responsen är att få reaktionen från läsare ute på stan eller via mail.


Vilket öga fotograferar du med?
- Det vänstra ögat blundar jag med och det högra ögat försöker jag hitta skärpan med.

Du gör debut i Årets Bild, vad har du för förväntningar på prisutdelningen?
- Det spelar ingen roll för min del, men jag hoppas på första priset ; )
Nej skämt åt sido, det spelar ingen roll, jag får se om jag kan stå på benen den dagen för att gå upp på scenen.
jag gillar inte spotlight och inte i centrum heller .

Vad kör du med för kameragrejer?
- iPhonen med hipstematic och Canon med massor med tillbehör och 5 väskor och 15 st vatten pipor hemma och en i bilen.


Foto: Hussein El-Alawi/Sydsvenskan

Jo, det där "pipkiten" du har i bilen är ju känt i hela Sverige numer.

Har du något på gång redan nu inför nästa års tävling, eller har du andra planer inför året?

- Nej faktiskt inte. Jag tar dag för dag.

Tack så mycket för hjälpen Husse så ses vi imorgon på jobbet. Nya tag helt enkelt.


Foto: Hussein El-Alawi/Sydsvenskan

Sa jag att vi är två från Sydsvenskan och den andre, Johan kan du med lätthet läsa om här.

2 kommentarer:

Anonym sa...

En lysande intervjuserie Lars. Kanoniniativ och väldigt intressant läsning.

Lars D sa...

Tack Håkan!
Jag kör vidare och finner alla tror jag.
Håll utkik.
/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden