fredag 21 januari 2011

Nominerad! Johan Bävman



Johan Bävman är en av Sydsvenskans två nominerade fotografer till Årets Bild. Johan har tävlat tre år nu och varit med på pallen alla tre gånger. Vi är väldigt glada att ha honom som vår kollega såklart. Han är duktig och väldigt, väldigt trevlig.
När han jobbar känns det bra i magen på alla sätt.

Grattis så mycket till nomineringen!
-Tack.

Vilken eller vilka bilder tror du mest på själv?
-Jag hoppas verkligen på bilderna ifrån Epa-kultur reportaget och reportage om pipelinen i Ecuador. Reportage är något som ligger mig varmt om hjärtat och som jag gärna vill bli förknippad med.

Hur många bilder skickade du totalt?
-28 bilder, tre reportage och fyra singel bilder.

Är det viktigt med tävlingar?
-Väldigt, på många olika sätt. Dels för sitt egna driv. Tävlings-forumet förlänger livslängden på ens bilder och det man vill berätta med bildsviterna skickas inte snabbt till pappersåtervinning efter enstaka publiceringar i tidningar ( som ofta blir en kompromiss mellan texten och bild ). I tävlingar har bilden längre livslängd och står ofta i första rummet. En bred publik då Årets bild är något många känner till oavsett om man är fotograf eller ej.

Vilket öga fotograferar du med?
-Vänster, opraktiskt men det känns bäst så.
Bra, det gör jag med. Där är vi lika.


Foto: Johan Bävman/Sydsvenskan


Du börjar bli en räv i tävlingsammanhang, känns det pressande?
-Tredje året jag tävlar i Årets bild, och varje år är det lika ångest laddat att skicka in bilder. - Håller detta? - vad har jag gjort detta året, - Men herregud, hur tänkte jag här. osv... Men så viktigt att få gå igenom sina guldkorn varje år för att kunna utvecklas. Utan Årets bild skulle jag aldrig stannat upp och funderat kring vad jag gör och hur jag kan bli bättre.

Vad kör du med för kameragrejer?
-En st Canon 5D, precis uppgraderat mig till 5D mark två. Ett 24-70 mm 2,8. Less is more!
Nej, vännen du har haft en mark II ett tag men du är så skön att du inte ens vetat om det.
För övrigt var det den du badade med i veckan.


Har du något på gång redan nu inför nästa års tävling, eller har du andra planer inför året?
-Oj, alltid jobbigt att få den frågan, som man får allt för ofta inom fotokretsen. Det är ofta det som får en till prestationsångest. Men jag skall fortsätta jobba som fotograf på Sveriges bästa dagstidning, så med pepp ifrån kollegor så kommer vi nog hitta på något till nästa år, men inget i tankarna nuläget.

Tack för hjälpen med detta och lycka till i Norrköping i mars, jag är där och hejar på dig, det vet du.


Foto: Johan Bävman/Sydsvenskan

Här kan du se Johans alla inskickade bilder till tävlingen.

3 kommentarer:

Street sa...

Fasiken vad bra! Men jag hoppas Bävman vill bli "Förknippad" inte "Symboliserad" ;)

Lars D sa...

Haha, okej, jag ändrar det bums. Tack.
/LarsD

Thomas Engström sa...

Särskrivningspolisen här.
Du har skrivit "ångest, laddat".
Kommatecknet i citatet är placerat av polisen för att visa att särskrivningen är felaktig. Kommatecknet bör tydliggöra för en normalutbildad svensktalande att meningen får en avvikande betydelse vid särskrivning.
Brottet är ej bötesbelagt men en anteckning om brott noteras:-)

Mvh /Thomas Engström

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden