lördag 22 januari 2011

Nominerad! Sara Strandlund



Sara Strandlund är nominerad för första gången i Årets Bild. Hon har slutat sin utbildning i Sundsvall och nu frilansar hon med Malmö som bas.

Grattis till nomineringen!
- Tack!

Vad tror du själv det är för bild eller för bilder?
- Jag skulle tro att det är en konstsimsbild. Det mesta som jag skickade in till tävlingen var från ett projekt om ett gäng konstsimmande damer från USA som jag följt under året.

Vad roligt, hur länge spenderade du med dom damerna?
- Det har blivit rätt mycket tid tillsammans med damerna. Jag har träffat dem i flera omgångar i USA och när de simmade Masters VM i Sverige. Men två månader kanske, utspritt under året.


Foto: Sara Strandlund

Gör du ofta helt egna reportage?
- Det är lite i perioder, men ofta kan jag väl inte påstå att det är, jag har ju inte jobbat så länge.

Hur länge har du jobbat som fotograf?
- Sedan 2009

Vad inspirerar dig?
- Allt möjligt egentligen. Engagerade människor, bilder. Jag brukar klippa ut bilder som jag gillar och klistra in i ett block. Sen tycker jag om att lyssna på fotografer som berättar om sina bilder och situationen runt.

Hur många bilder skickade du in till tävlingen?
- 24

Tycker du det är viktigt med tävlingar?
- Viktigt vet jag inte om jag tycker, men roligt. Framför allt tycker jag det är kul att se allting samlat i böcker och utställningar. Det är roligt och inspirerande att se vad olika fotografer gör. Ofta är det ju så att bilder som får priser i tävlingar som Årets Bild kanske aldrig blivit publicerade i tidningen men det är ändå historier som engagerar folk och då blir tävlingar en plattform att visa sådant material.

Kan du avslöja om du har några grejer på gång under 2011?
- Jag har inget konkret måste jag erkänna.

Vad har du för förväntningar inför banketten i Norrköping?
- Oj, det har jag inte ens tänkt på. Att det blir en ordentlig fest.

Tack så mycket och lycka till i Norrköping.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden