fredag 28 januari 2011

Nominerad! Peter Wixtröm



Peter Wixtröm är nominerad till Årets Bild och jag är extra glad att han, trots sin sjukdom tagit sig tid till att svara.
Hoppas att Peter snabbt blir frisk igen.

Grattis till nomineringen.
- Tack Lars.

Många rankar din bild på självmordsbombaren som given, är
det den du tror på mest själv?

- Jag satsade allt på ett kort och skickade faktiskt bara in
en bild. Tycker den var bra. Men Magnus Hjalmarson
bild/bilder från samma tillfälle är också helt fantastiska.
Ska bli spännande att se hur Juryn har tänkt och tyckt den
18 mars.


Foto: Peter Wixtröm/Aftonbladet

Berätta lite hur det gick till när du tog den?
- Jag åkte på brinnande bil på drottninggatan. Sen gick allt
väldigt snabbt. Bra Aftonbladet teamwork både från
redaktion och kollegorna som var med nere på stan gjorde
att jag fick en bra position och kunde ta bilden.

Det är första gången du är nominerad om jag fattat rätt?
- Stämmer bra. Har faktiskt bara vart med och tävlat en gång
innan. Jag är verkligen ingen tävlingsmänniska har varken
vinnarskalle eller instinkt. Jag kan till och med spela
hockey i två perioder och fråga grabbarna i laget om det är
vi eller motståndarna som leder. Men vem vet ja kanske får
mersmak om det går bra nu.

Vilket öga fotograferar du med?
- Jag plåtar med vänster öga och har det högra öppet. Hade
önskat att det var tvärtom så jag kunde använde det andra
ögat till att se vad som händer i omgivningen. Nu är det
skymt av kameran.

Har du något du redan nu kan avslöja som du tänkt jobba
med under 2011?

- Bilden på bombmannen var faktiskt den sista bilden jag tog
på Aftonbladet innan jag fick veta att jag hade cancer. Så
nu hoppas jag mest att jag får bli frisk så jag kan komma
tillbaka till jobbet. Träffa alla kollegor både på och
utanför redaktionen och fortsätta göra bra tidning.

Extra tack för att du tog dig tid att svara på mina frågor. Krya på dig så mycket så ses vi i Norrköping.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden