söndag 30 januari 2011

Nominerad! Henrik Montgomery



Henrik Montgomery är nominerad för andra gången. Förra året tog han Årets Bild.
Det är en trevlig kille och han är väl värd sin nominering.

Grattis till nominering!
- Tack! Det känns väldigt kul att bli nominerad i år igen. Förhoppningsvis visar det att att årets bild förra året inte bara var ett lyckoskott.

Vad tror du det handlar om i år?
- Jag hoppas jag får pris för mitt reportage om Statsministern. Jag har följt Fredrik Reinfeldt under halva mandatperioden och jag hoppas att det arbetet ger utdelning.


Foto: Henrik Montgomery/ Scanpix

Förra året tog du Årets Bild, kan du leva upp till det även i år tror du?
- Det känns som jag har en del bra bilder, särskilt från politiken.

Du har verkligen tagit in politiken i bildjournalistiken, hur kommer det sig?
- Politik är ett av mina stora intressen och det är något som angår oss alla.
Sök på “Reinfeldt” på google och de första 20 träffarna är porträtt. Sedan kommer bilder bakom en talarstol eller uppställda bilder med blicken in i kameran. Jag vill visa något mer; min ambition är att bilderna ska ge läsaren en möjlighet att bilda sig en egen uppfattning om det politiska spelet.

Vilket öga fotografera du med?
- Höger!

Hur reagerade Scanpix när du var nominerad?
- De blev väldigt glada och stolta.

Förra året var ett hektiskt år för dig antar jag med val och allt, vad står på agendan nu 2011?
- Ja, det var mycket arbete med valrörelsen och en del uppmärksamhet runt Årets bild.
Just nu gör jag en bok med bilderna från mitt projekt “Statsministern”. Utgivning kommer ske senare i vår.

Tack så mycket för hjälpen och lycka till i Norrköping! Vi ses där.

2 kommentarer:

Anna sa...

Du frågade längre ner om vi ville att du skulle fortsätta med intervjuerna med vinnarna. Ja gärna säger jag. Roligt att läsa, man får se nya fotografer och deras arbete.

Så tack för det här arbetet. Och tack för allt jobb du lägger på bloggen öht, hittar alltid en massa intressant att läsa/titta på!

Lars D sa...

Tack Anna, snälla ord.
Nu är det inte så många kvar vad jag vet när det gäller intervjuerna men det kanske kommer annat:-)

/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden