onsdag 26 januari 2011

Nominerad! Johan Persson



Johan Persson är också nominerad till Årets Bild. Jag har aldrig träffat Johan så jag kan bara säga:

Grattis till nomineringen.
- Tack!

Vilken eller vilka bilder tror du att det handlar om?
- Jag vet inte riktigt, svårt att veta hur juryn tänker, det är första gången jag är nominerad. Men jag hoppas på någon av utrikesklasserna.

Berätta lite om dig själv och vad du gör för olika jobb?
- Jag har jobbat som frilansfotograf i två år tillsammans med reportern Anna Roxvall, främst med utrikesreportage. Jag ligger på bildbyrån Kontinent.
För mig är det viktigt att text och bild hänger ihop och att det är ett journalistiskt intressant ämne som jag plåtar, det är därför jag jobbar med samma reporter hela tiden. På senare tid har vi försökt att sikta in oss allt mer på Afrika och jag har bland annat fotat i Kongo, Sudan, Uganda, Botswana och Malawi.


Foto: Johan Persson/Kontinent

Vilket öga fotograferar du med?
- Höger.

Tar du hjälp av någon inför inskicket eller litar du helt på dig själv?
- Jag har fått lite hjälp av Magnus Laupa på Kontinent när det gäller att banta ner antalet bilder i reportagen. Jag har inte råd att skicka in så många bilder efter som man som frilansare är konstant pank.

Har du något du redan nu kan avslöja som du tänkt jobba med under 2011?
- Vi är på väg för att följa upp ett par jobb i USA, sedan blir det nog någonstans söder om Sahara igen.

Tack som bara den och lycka till i Norrköping, vi ses där.


Foto: Johan Persson/Kontinent

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden