fredag 28 januari 2011

Nominerad! Jan Johannessen



Jan Johannessen är den där trevliga norrmannen du kanske stöter på ibland i huvudstaden.
Jag har träffat honom några gånger och snackat och skrattat med honom lite. Han har precis kommit ur de finska skogarna och jag säger bara:

Grattis till nomineringen.
- Mange takk.

Vilken eller vilka bilder tror du att det handlar om?
- Har sendt inn en feature-reportasje om alle sovende på Dreamhack og en multimedial produksjon jeg gjorde i forbindelse med Oslto Stories by visualdays.no om en av norges beste jockeyer  samt et enkeltbilde portrett. Juryer er så vanskelige å lese så vi får se på utdelingen. Uansett morsomt å bli nominert.


Foto: Jan Johannessen

Här kan du också se ett bildspel som Jan skickade in.

Tar du hjälp av någon inför inskicket eller litar du helt på dig själv?
- Jeg fikk god hjelp av Magnus Wennman til redigeringen av feature reportasjen. Alltid bra å ha en dyktig fotograf med bra bildesyn når man skal redigere - konkuranser eller ikke.

Berätta lite om dig själv för den som inte vet vem du är?
- Kommer opprinnelig fra Fredrikstad i Norge. Til høsten er det 25 år siden jeg hadde mitt første bilde på trykk i loaklavisen der jeg vokste opp. De siste 15 årene har jeg vært knyttet til til Verdens Gang, men som frilans  jobber jeg også for andre. Da jeg flytet til Sverige jobbet jeg mye med Aftonbaldet og etter åtte år jobber jeg igjen med de. Kom med på Panos i fjor høst.

Hur länge har du bott i Sverige?
- Jeg flyttet til Sveriges hovedstad i 2002. Hadde tenkt å etablere meg som helt fri frilans, men noen måned etter at jeg hadde flyttet ringte VG og sa at de skulle åpne Stockholmskontor og vips var jeg tilbake på VG, men nå med Stockholm som base.

Vilket öga fotograferar du med?
- Forhåpentligvis med et våkent øye, men konkret med høyre.


Foto: Jan Johannessen

Har du något du redan nu kan avslöja som du tänkt jobba med under 2011?
- Vil gjerne utvikle multimedial forttellerteknikk, så mye fokus vil bli lagt der. Studerer mye hva du har gjort:-) Så blir det vel kanskje en to tre reiser til USA for et evighetslangt prosjekt jeg kaller The Never Ending Project og som handler om USA i stort og smått. 

Tack så mycket för hjälpen och lycka till i Norrköping, så ses vi där.


Foto: Jan Johannessen

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden