tisdag 10 juli 2012

Smalbenet



I lördags när jag jobbade så träffade jag en diskuskastare i regnet på stadionområdet. 
Mycket med det jobbet förde mig tillbaka till mina första år på VLT i Västerås där jag jobbade från det att jag var 14 år.
Fotografen Lars Höglund som jag ringde och frågade om jag fick göra prao hos på mitt sportlov kunde inte säga nej och sen var jag fast. Han lärde mig tidigt hur man beskär en bild.
En människa beskär du antingen nedanför foten (alltså tar du med hela människan) eller strax ovan knät, berättade han. Smalbenen går inte att skära i, det ser för jävligt ut. 
Det har jag nog hållit mig till under mina år som fotograf. Ibland går det inte såklart. 
Om du såg min fotbollsbild lite längre ner i bloggen så ser du ju att jag misslyckats med det och det kan störa mig något otroligt.
Därför tog jag med mig min 14 mm eller om det är 15 mm, just i denna stunden blir jag tveksam.
Skit samma.
Väldigt mycket vidvinkel för att få med Viktor som han heter där han laddar i den där lilla ringen.
Jag monterar en kamera bakom ringen, det brukar bli bäst när jag inte håller i kameran.

En annan VLT grej vi höll på med var att samla poäng på olika sätt. 
Nu minns jag inte reglerna men att få med sig själv var 10 poäng. 
Sin bil 5 poäng och jag tror ärligt det var minus 5 poäng för kameraväskan. 
Det var sällan snyggt nämligen.
Därför rörde det här jobbet upp mycket VLT-minnen. 
Dessutom plåtade jag också ganska ofta just diskus för det fanns en duktig kille från Västerås på den där tiden.

Överst ser du min bild från i lördags. 
Om du tittar här nere i den röda ringen och den delförstoring jag gjort så ser du mig själv alltså, plåtandes framifrån.
10 poäng till mig.

Jag ser att någon inte gått samma skola som mig och valt att kapa diskuskastaren vid vristen i tidningen.
Så mycket no-no så det inte är sant.
Usch!
Där står mitt namn dessutom. 
Stor skämsmössa på mig.
Men internt är det ändå 10 poäng, men det vet ju inte läsarna som säkert saknar hans fot.





3 kommentarer:

Christian Andersson sa...

Bra bild, men trist när det slarvas i redigeringen.

Lars D sa...

Tack Christian.
Ja, lite surt ven om jag verkligen sällan gnäller över det.
Men det finns ju regler ändå:-)

/LarsD

Lars D sa...

Ja, lite surt även ...skulle det vara.
Ledsen för detta.

/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden