lördag 21 juli 2012

Sommarplåtis: Bea Lundborg



Beatrice (Bea) Lundborg känner jag egentligen inte sådär väldigt väl.
Jag har träffat henne några gånger och hon är alltid väldigt glad har jag tänkt på. 
Jag har alltid gillat hennes bilder.
På bilden står hon med sina DN-kollegor Fredrik Funck och Eva Tedesjö och jag förmodar att dom där på DN synkar sin klädsel.
Låt mig också säga att Bea själv inte valt bilden utan den har jag snott från hennes facebook-sida.

Halva året av 2012 har gått.
Så.

Vad har du sysslat med det senaste halvåret? 
Jag har arbetat på uppdrag av redaktionen, inga egna projekt eller så. Åkt en del på resor till bl.a till USA, Azerbaijan och Moskva.

Foto: Bea Lundborg/DN

Foto: Bea Lundborg/DN

Foto: Bea Lundborg/DN

Berätta mer är du snäll? 
Vi har påbörjat en del "inför valet i USA" jobb vilket innebär att jag fick åka till ett ganska otippat ställe i USA. Väldigt roligt, jättetrevliga människor.Hur det kommer göras ut vet jag inte i dagsläget. Vi var även på en "anti Putin" demonstration i Moskva. Det var spännande. Eftersom jag vanligtvis jobbar på Featureredaktionen så blir det inte så ofta jag gör direkta nyhetshändelser, och det här jobbet var ju ett sådant. Adrenalinkick till tusen!


Har du något sommarprojekt på gång? 
Njae, inte direkt. Har några privata grejer jag ska plåta under semestern. Skulle ha gjort en privat Rysslandsresa och fotograferat i olika byar, men det gick inte vägen pg.av sjukdom. Men nästa sommar!

Ska du ha någon semester i sommar?

Japp, ska gå på semester nu i tre veckor. Längtar att spendera tid med barnen efter perioder i väg från dem.


Foto: Bea Lundborg/DN


Blir du stressad av att det bara blir mörkare nu? 
Nej, inte alls faktiskt. Jag blir stressad av att sommaren regnar bort! Och att sommaren är för kort, men mörkret besväras jag inte av, man har ju blixt:-)


Tycker du sommaren höjer bildkvalitén eller sänker den? 
Höjer den, absolut! Jag tycker det är fantastiskt att se alla vikariers bilder i tidningarna. De höjer garden och det känns fräsht. Dessutom så blir ju bilderna mer färgglada. Där kommer ju frågan om ljuset in i och för sig, så visst, lite beroende är man ju ändå av att det är fint och ljust väder...


Hur gör du för att hitta din inspiration?
Tittar mycket på andras bilder, blir superinspirerad av alla vikarier, deras glädje för jobben. Jag blir inspirerad av alla olika inlägg i tex instagram och facebook. Bra filmer går inte heller av för hackor... Men den största källan till inspiration är ändå människor i vardagen, i olika länder och i olika situationer.


Ska du till Perpignan?
Nej


Foto: Bea Lundborg/DN

Foto: Bea Lundborg/DN

Har du någon tanke på hur bildjournalistiken kommer förändras i framtiden?
Bildjournalistiken är väl i ständig förändring och utveckling. Det som oroar mig är hur vi kommer publicera artiklar och bilder i framtiden. Är folk villiga att betala för nyheter med bra bildjournalistik på nätet när papperstidningarna försvinner? Folk har redan blivit bortskämda med gratisartiklar. Hur ska vi kunna behålla jobben, vi kan ju inte jobba gratis. Detta är frågor jag funderar mycket på...


Är du orolig för det?
Ja, jag är faktiskt orolig för det. Man vill ju inte att bildjournalistikens kvalite ska försämras för att vissa är villiga att göra allt gratis... och att medierna nöjer sig med sämre kvalité, och även läsarna...


Tack så mycket för hjälpen och ha en fin sommar. Det sägs att den kommer nu.


Foto: Bea Lundborg/DN

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden