fredag 27 september 2013

Beväpna dig med vingar



Oktober kommer springandes med stormsteg i våra liv.
Det är skön luft där ute. Det är som att lungorna mår lite bättre, är lite nöjdare.
Friskt.

Det är fredag och Dagmar har namnsdag.
Liksom Rigmor.
Känner ingen som heter det tyvärr.

Igår såg jag Crime city love på TV:n och jag är imponerad hur nära Klara Levin kommit.
Hon väger fint in fler historier i en och samma.
Bra.
Se den.
Härlig girlpower som jag sa redan igår.





Jag skulle kunna bjuda dig på den här melodin idag.




Bilderna i det här inlägget är förresten från en danskväll på Österlen för något år sedan.
Lasse Stefanz spelade och det var egentligen dom jag hängde med.
När dom spelade passade jag på att ta lite dansbilder.
Fotografen Lina Haskel har varit med och gjort en bok om bandet och den köper du med lätthet här.

För en vecka sedan hade vi vår sista dag på engelskakursen i London och vi gjorde en TV-sänding på engelska.
Visst, jag var fotograf så jag kom undan lite men ändå.
Det var stressigt.



Jag vet ärligt inte om vi har någon fredagsbön idag.
Kanske blir det sushi. Det var standard på den gamla goda tiden.
Åsa Sjöström och Linda Axelsson har redan slutat.
Det är tuffa dagar men jag går inte in där just nu.
Försöker.

Igår hade vi städdag här på redaktionen och jag hittade diplom från Årets Bild som det står Johan Bävman på.
Han måste få dom så dom inte åker i en container.
Sånt händer.
Vi slängde mycket teknik och gamla tidningar igår. 
Det är en skön känsla det med.

Jenny Morelli fyller år idag.
Grattis till dig Jenny!


Om jag fattat det rätt hade PFK västra sitt kalas på bokmässan redan igår.
Jag hoppas att det blev en fin kväll, jag önskar att jag varit där.
Är det förresten inte under bokmässan som årets fotobok utses.
Jag lägger min röst på Per-Anders Pettersson.
Han vinner.

Ska man göra en bok kanske?
Känns lite omodernt om du frågar mig.
Det finns så många andra kanaler, men jag älskar själv fotoböcker.
Men måste jag göra en själv?
Nej, jag tror inte det. Kan jag det?
Har du sett James Nachtweys nya förresten?

Jag är alltid förvånad över Zed Nelsons bok om skönhet. 
Den skrämmer mig lite.

Just ja, priset. Vi får se vem som får det men som sagt...PAP...


Jag är rätt inne på Ragnar Axelsson just nu.
Äsch, det har jag varit ett tag.
Men när det tar slut på material, hur gör man då.
Jag funderar ärligt på att åka till Island.
Island, kan det bli år 2014 "själsresa"?
Ja, kanske.
Jag har varit där tidigare, det är speciellt.

Hur får jag tag i den där filmen om honom, vill verkligen det.
Visst, jag har sett den redan men ändå. 
Jag vill ha den där hemma.

Jag förundras förresten lite av bokmässan.
Vilket genomslag den har och så viktig den tycks vara.
Här på tidningen skickar vi hela redaktionen på kultur /nöje och jag är säker på att det samma gör DN/SvD och Aftonbladet har väl egen monter också.
Det är kul såklart men hur kommer det sig att det finns så mycket pengar när det handlar om böcker?
Svårt att begripa, men jag är glad att vi gör det såklart.
Men till Cannes har vi svårt att skicka EN person och jag kan förresten räkna upp 100 grejer vi INTE skickar folk till/på på grund av ekonomin.
Men Bokmässan.
All in!

Jag minns förresten att en norsk tidning skickade hela sin bildredaktion till Perpignan för något år sedan.
Jag hörde det där nere när jag var där och det var nästan så jag började gråta av beskedet.
All in på det också alltså.
Ja, så kanske det ska vara?
Det hade varit fint tycker jag.
Vi hade kunnat rapportera varje dag om bilden och dess betydelse.


Vilken tidning är ledande idag när det gäller bildjournalistik förresten?
Vad tycker du?
Själv måste jag fundera ett tag.
Kan med all säkerhet återkomma i ärendet.

Nu ska jag ut på vägen och köra. Ta några bilder också såklart.
Det vankas en fin fredag.
Tror jag.

Ha det riktigt fint du med.


Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden