tisdag 26 augusti 2008

Elefanter


Vaknar i Kina idag igen. Regnet sipprar ner men det ser ut att lugna sig.
Det spricker nog upp.
Jag läser på Resumés sida att Aftonbladet valt att sparka P-O Sännås.
Han har dåligt omdöme som det heter..
Ja, vad vet jag. Försöker inte ens försvara honom. Jag hade inte hoppat fram ur en buske själv.
Frågan är hur det såg ut i tidningen dagen efter.
Var bilden publicerad?
Skulle inte förvåna mig. Vi publicerar gärna men bilderna får inte tas.
När det gäller Aftonbladets bildpolicy så tror jag dessutom att chefredaktören har mycket att tänka på ändå.
Dom få gånger jag bläddrar i tidningen så är det alltid smygtagna bilder på kändisar.
Det växer ju i svensk press överhuvudtaget. Folk som blivit kändisar som nu gjort något.
Det skrattades åt sånt inom dagspressen för några år sedan.
Jag såg ett uppslag i en "riktig" skvallertidning på Julia Roberts som hade ett kvitto under skon när hon shoppade i New York.
2 sidor gav dom det.
Nej, jag är inte bitter...

Här är det jag som "hoppar" fram ur en buske och tar några bilder på Kallur när hon sitter på trappan, med tårar i ögonen och med nyskrubbat knä här under OS.
Förmodligen är Aftonbladets fotografer några av dom dyraste journalisterna på tidningen.
Lön, kameror,datorer och tjänstebilar. Men hur används dom? Jag tycker det jobbar en hög duktiga fotografer där men det syns sällan i dagstidningen. Bilagan är något helt annat.
Jag saknar Urban Andersson, syns allt för sällan. Wennman och Jerker Ivarsson. Finns säkert ännu fler.
Jobbar inte Stefan Mattsson där också?
Nej, använd fotograferna på rätt sätt till riktiga jobb.
Det gäller nog lite överallt tror jag och vore det så att ingen publicerade bilder som är tagna under tveksamma förhållande så skulle dom efter ett tag heller inte tas. Kanske som läsarbilder eftersom tidningar och mediahus bjuder in allmänheten utan någon moral och etik alls att plåta på, gör det med din telefon.
Vi belönar dig.
En iPod eller pengar.
Gå lite närmare.
Var inte rädd. Folk vill vara med i tidningen.
För många år sedan så var Brian Harris från Independent i London i Malmö och berättade hur han jobbade.
Jäklar vilken snubbe det var.
Han berättade att när han bevakade ett hus (jag tror det var i Liverpooltrakten) där dom hittat nergrävda barnkroppar i tomten så var världspressen på plats. Såklart.
Efter någon dag var nog antalet kroppar hittade men redaktörer och TV-chefer ville ha mer.
Polisen kom ut med tomma lådor för att ge media något.
Brian gjorde en grej om att här lurar polisen media med tomma lådor.
Sen sparkades han ut ur facket och Englands svar på PFK.
P-O, ring Expressen, men hoppa inte fram ur några buskar.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden