tisdag 19 augusti 2008

Just like heaven


Ja!
Nu är den här dagen slut också. Det rullar på som bara den.
Det känns inte som att detta är Sveriges OS direkt även om Wissman slog till med en finalplats i 400 meter. Det är stort.
Sägs det.
När jag kommer hem till mitt hotell så har jag en skön vy.
Hoppas att det går fram att både Simarenan och ”Fågelboet” syns fint.
Nu har jag klippt ihop ett bildspel från vattenpolon och du ser det här.
Dagens bild finns som vanligt på min hemsida.
När vi fotografer åker runt på arenorna så tar man olika bussar.
MA23 tar jag hem varje kväll. MB02 tror jag det är till handbollen och så vidare.
Det går bussar hela tiden så missar man en är det bara att ta nästa.
Inne på Olympic Park kan man gå men det finns också fina golfbilar som man får åka med. Här är det Daniel Nilsson som åker till friidrotten.
Inte så skönt, men med all utrustning är det skönt att slippa gå i alla fall.
Just det, hade ju bestämt mig för att till Rickard som kommenterat på min blogg berätta om inställningarna.
Min utsikt från hotellet är tagen med en Canon markII med en 50 mm.
Tid ¼ sekund och bländare 2.8, iso 400.
Daniel i golfbilen är tagen med en Canon markII med en 24 mm.
Tid 60 och bländare 4.0, iso 400.
Folk som känner mig säger direkt att det där har han ingen aning om och det har jag inte heller.
Men i mitt bildprogram i datorn kan man gå in och se exakt.
Tur det.
Nu lägger jag ner, behöver sova.
Som vanligt.
Natti-natti

7 kommentarer:

Anonym sa...

Fin utsikt!!

Skrev en kommentar häromdagen här på din blogg där jag berömde dig och ditt bloggande men den verkar ha försvunnit ut i cyberrymden.

Så jag gör ett nytt försök.

Mycket intressant att följa dina äventyr i Kina och många fina bilder. Starkt att hinna med bloggen i kaoset där borta.

Keep up the good work!

/ Thomas

FotoSell sa...

Tack för lysande info.
mvh Rickard

schmunk sa...

Som vanligt, mycket fint bildspel!

Ang kamerainställningarna så kan jag bara tipsa om att man själv kan ta reda på vilka inställningar Lars har använt. Spara bilden till er hdd och öppna den med ett vanligt bildvisningsprogram som kan visa exif-information. Det finns många. Jag använder ett som heter irfanview. Enkelt! T.ex. kan jag se här att båda bilderna är tagna i läget bländarprioritet.

Lars D sa...

Hej Thomas.
Jag såg att du skrivit om oss bloggare här ifrån OS.
Tack, vad kul.

Hej Schmunk!
What!? Hur går det till? Så märkligt men vad bra för då behöver inte jag berätta hela tiden utan den som vill kan kolla själv.
Lätt som en plätt!
Saknar du OS-livet?
/ LarsD

schmunk sa...

Klart man saknar OS-livet. Men man kan inte ha allt här i världen. Jag är oerhört tacksam för att jag fått vara med om det.

Den där exif informationen följer ju med bilden automatiskt. Men om du skulle vilja att den informationen inte följer med så kan du använda "Save for web and devices" dialogen i photoshop istället för den vanliga "Save as". Där finns en ruta man kan kryssa i för att informationen inte ska följa med bilden.

Anonym sa...

Hej Lars! Jag gillar din blogg starkt. Det är otroligt roligt att läsa om dina äventyr på OS. Men jag är allt lite nyfiken på en sak, du skriver i inlägget att de som känner dig skulle säga att du inte visste vad du prata om med slutatider och bländare osv. Är det verkligen sant?
Det är ju egentligen sak samma, huvudsaken är ju att bilderna blir bra. Men lite nyfiken blev jag allt...har jag lärt mig allt det där i onödan. ;)

Lars D sa...

Kozub
Det är klart att det är viktigt, det är bra att du lärt dig det.
Det måste man kunna. När jag började så var ju fotografi bländare/tid och sen pappersval i en härlig kombination.
Nu trycker man bara och så fixar det sig känns det som. Jag kör oftast på AV där jag kan välja bländaren och så får det bli som det blir. Typ. Jag tror jag vet vad jag gör, så det sitter nog mer i ryggmärgen.
Kör hårt och tack för att du hänger med på bloggen.
/ LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden