måndag 2 mars 2009

FEZ- Being born


Foto: Lars Lindqvist
Idag har det handlat mycket om manligt och kvinnligt kring tävlingen.
Finns det kvinnligt fotografi?
Vad är det i så fall?
Kalle skriver att kanske det är en generationsfråga mer.
Bildspråket förändras hela tiden och det är inget med det.
Mer konstig med boken är att det är många duktiga fotografer som inte ens fått in en bild i boken.
Den mer än duktige Lars Lindqvist som fick ett andrapris i WPP inte fått med någon bild i boken.
Jag hittar då ingen.
Samma med begåvade Martin von Krogh. Jag hittar ingen bild där heller.
Anders Hansson gör mycket internationellt och han har en bild tagen i Lund tror jag.
Kan det vara någon slags "mobbing" mot dessa herrar?
Eller är deras bildspråk för manligt, ungt eller internationellt?
Sen kan man ju inte låta bli att fnissa lite åt Lars som alltså får pris i WPP men inte i ÅB.
Så enkelt eller svårt eller konstigt är det väl med tävlingar.
Det är inget facit utan hur just den juryn tycker den helgen dom träffas.

Foto: Martin von Krogh

1 kommentar:

Reportagebild sa...

Möjligen lite för internationellt kanske om jag skulle gissa något? Det har väl länge pratats om att det ska tonas ner med stora internationella händelser i ÅB. Eftersom det snedförskjuter möjligheterna till att vinna pris till de fotografer som främst jobbar åt tidningar med stark budget och som inte är hårt lokalt förankrade.

Det är ju inte bra om det bli obalans åt andra hållet heller men personligen tycker jag att tonvikten ska ligga på svenska händelser. Annars kan man göra tävlingen till en internationell tävling lika gärna.

My five cents.

/Fredrik

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden