söndag 29 mars 2009

Hör! En koltrast. Den bär vårens budskap.


Foto: Eugene Smith
Tomas Köningsson frågar mig lite om Eugene och jag lovar jag har letat men inte hittat den.
Jag har en bok där det står om hans mörkrumsarbete. Jag minns den här bilden och handen och sågen eller vad det är är pålagt i mörkrummet. Siluetter är ju mycket lätt i det traditionella mörkrummet.
Så gick det till.
Jag får ett mail från Peter Krüger. Han är flyggalen och såklart har han gjort ett bildspel om en flygkapten.
Du ser det här.
Annars är det en söndagsladdning för veckan som kommer.
Jag sitter och väntar på bilder av Bävman. Han är i England och jag är nyfiken.
Tisdag och Onsdag är det kurs men annars är allt som vanligt.
Jag får en duktigt stor saknad av min vän Magnus.
Dels avgudade han Eugene och så skojade vi ofta om den här rubriken.
Det är ett citat från Arne anka som vi tittade på då och då.
Varför Magnus? Varför i hela helvetet gjorde du det för...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Lars.
Även solen har sina fläckar. Hittade info om bilden http://www.museumofhoaxes.com/hoax/photo_database/image/dr._schweitzer_in_the_congo/
Det här var information som helt gått mig förbi. Har själv boken ¨Mörkrum 2¨ och där berättar Smith just om den bilden på Albert Schweitzer.

¨Den längsta tid jag arbetat med en kopia var fem hela dygn. Det gällde öppningsbilden i reportaget om Albert Schweitzer. Problemet var också här dålig utrustning. Jag tog bilden med ett 85 mm objektiv i ett besvärligt motljus. Det var ett utmärkt objektiv med fin skärpa och teckning - så länge man arbetade i medljus. Men nu blev nedre halva av negativet kontrastlöst och slöjat. Ett kommersiellt labb hade ratat negativet men jag ville använda bilden i början av reportaget och höll på bli tokig innan jag lyckades kopiera den. Jag fick efterbelysa varje detalj i bilden kraftigt för att få skuggor under hatten, detaljer i ansiktet o.s.v. När jag sedan fått allting för mörkt började jag försvaga bilden bit för bit, blad för blad, detalj för detalj. En liten yta kunde ta fem timmar att försvaga och efter fem timmar och en sekund så PANG, hade jag gjort ett penseldrag för mycket och fick börja om från början. Jag lovar att jag aldrig kommer att göra om den här bilden igen. Den bilden som visas här kommer från ett dublikatnegativ och jag tycker det ser skapligt ut.¨

Jag tycker ändå att Smith är en av dom stora bildberättarna. Boken ¨Minamata¨ om det stora kvicksilverutsläppet i Japan är en mästerlig fotodokumentation och den har betytt mycket för mig i mitt yrkesval. Bilden på ¨Tomoko in the bath¨är en av dom mest gripande bilder jag sett.

mvh

Tomas Königsson

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden