torsdag 11 december 2014

Lucka 11 med Ola Torkelsson

I lucka 11 finner vi Ola Torkelsson.
Ola hoppade av sitt fasta jobb på Scanpix (eller om det hette Pressens Bild då) och flyttade ner hit till Malmö för länge, länge sen.

Idag frilansar han härifrån (Malmö) och han och jag ser till att ibland ta en lunch och snacka ikapp oss.
Han har många järn i elden Ola, på ett bra sätt.
Det inspirerar.

Du finner hans hemsida här, men nu ser vi till att slita upp lucka 11 va?

Ola Torkelsson.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Jag började året med att besöka Kairo för att följa upp ett reportage om revolutionen 2011 som ledde till att den gamla presidenten Mubarak avsattes. 
När jag och min kollega Magnus Falkehed var där 2011 hörde vi berättelser och fick rapporter om att många demonstranter skjutits i ögonen och blivit av med synen. 
Efter lite detektivarbete åkte jag till Egypten i januari. 
Jag spenderade ett par dagar och åkte kors och tvärs i Kairoregionen för att ta porträtten. 

Ett par dagar tidigare hade ett par utländska journalister från Al-Jazeera arresterats för att ha pratat med medlemmar ur muslimska brödraskapet så det var lite nervöst att röra sig i Kairo, speciellt på kvällar med poliskontroller och checkpoints men jag hade tur och det gick bra.

Jag valde att göra enkla, raka porträtt på personerna och lägga samman det som ett porträttreportage. 
Intervjuerna blev bra och på frågan om det var värt att förlora delar, eller hela synen för friheten så svarade alla personerna ja trots att de har det jobbigt och fortfarande mår dåligt över det som hände.

Foto: Ola Torkelsson


Under våren gjorde jag även ett porträttreportage på makten bakom makten i det Socialdemokratiska partiet för magasinet Fokus. 
Kul och intressant uppdrag.

I juli var jag på plats i Jerusalem när en ung palestinier blev bortrövad, misshandlad och bränd som en hämnd för att två unga israeliska ungdomar mördats. 
Jag och min kollega Göran Engström mötte familjen vid midnatt samma dag. 
Då hade släkt och vänner samlats sedan länge och förberedde begravningen. 
Familjen väntad på att kroppen skulle släppas av de israeliska myndigheterna efter obduktionen. 
Det var en stark upplevelse.


Foto: Ola Torkelsson


Vad är din idé om fulländad lycka?
När mina barn och jag dansar tillsammans. Underbart!

Vad är din största rädsla?
Att något ska hända mina barn.



Foto: Ola Torkelsson


Vad ogillar du i din personlighet?
Att jag ibland drar för snabba slutsatser utan att ta in hela bilden.
Ibland måste man vara snabb men ibland också mycket långsam. 
Konsten är att känna av det.

Vad är din bild av total misär?
Olika situationer där barn är maktlösa och utnyttjade.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Brist på empati, egoism och självupptagenhet.


Foto: Ola Torkelsson


Vilken levande människa beundrar du mest?
Ok, ingen dålig fråga. Och svår!
Jag tänker inte fega utan väljer en person med risk för att glömma många..
Tomas Tranströmer.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Egenskapen att vara trevlig till vilket pris som helst. 
Ibland är en människa inte trevlig och det är ok.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Ja, du… Mina tår. Ingen rolig historia.


Foto: Ola Torkelsson


Vilken levande människa ogillar du mest?
Tänker inte så. Vet inte. Sorry.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Reinkarnation tror jag inte på. Det gäller att göra det mesta av det liv man har.

Var skulle du helst av allt bo?
Jag kan tänka mig att bo på olika platser under mitt liv men det är viktigt för mig att ha en bas och den har jag på Österlen i Skåne. 
Där finner jag lugnet och laddar mina batterier. 
Att vara utan hus på Österlen är inte ett alternativ.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Diskretion, lojalitet, ärlighet, humor och självdistans.


Foto: Ola Torkelsson


Hur skulle du vilja dö?
Snabbt och smärtfritt.

Vad är din största extravagans?
Oj, Jag är ganska bra på extravaganser. 
Resor, mat, vin, umgänge. Allt med upplevelser funkar för mig. 
Prylar däremot, not so much.

När ljuger du?
Låt mig säga så här, om ingen frågar händer det ibland att jag väljer att inte säga allt om det inte behövs. 
Men rena lögner håller jag inte på med. Berättar jag verkligen allt nu?

Vilken är ditt favorityrke?
Fotograf, kanske arkitekt. 
Eller varför inte kock?

Vad är ditt motto?
Just do it.

Tack så mycket för hjälpen Ola, hoppas du får en fin jul men kanske vi hinner med en lunch innan dess?


Foto: Ola Torkelsson



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden