måndag 15 december 2014

Lucka 15 med Andreas Bardell


I lucka 15 finner du Gävlesonen Andreas Bardell.
Andreas är anställd som fotograf på Aftonbladet i Stockholm.

Vi träffas då och då ute på fältet. Sist var det i Turin på fotboll.
Tidigare i år (januari alltså) gjorde Andreas en resa för tidningen som jag gillade. 
Lite som en roadmovie i Afrika där vi (läsarna) fick hänga med under hans resa. 
Han berättar mer om den här nere.

Låt oss öppna luckan nu.
Varsågåda.

Andreas Bardell.


Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Ja, Jag och Carina Bergfeldt har gjort ett stort projekt som vi kallade 
för "Kriserna vi glömde". 

Berätta mer.
Vi åkte till Tchad, Burundi och Swaziland för att skriva om kriser som inte media skrev om, men som ändå finns där i skymundan. 
Vi skrev om barnens situation i Tchad där var sjätte barn dör innan det fyller fem år. 

I Burundi där hundratusentals kvinnor behöver kirurgisk hjälp efter antingen grova våldtäkter eller svåra förlossningar. 
I Burundi slutar en graviditet av 31 med att mamman dör. 
Och till slut besökte vi Swaziland som är världens mest HIV-smittade land. 
Fler än var fjärde invånare är smittad och varje år föds 17000 barn av kvinnor som bär på viruset. 

Foto: Andreas Bardell


Vad är din idé om fulländad lycka?
När min son föddes. 
Herregud vilken känslostorm. 

Vad är din största rädsla?
Att någonting ska hända min familj. 

Vad ogillar du i din personlighet?
Jag är en sådan fruktansvärd tidsoptimist. 
Sen måste jag också nämna att jag är beroende av ostbågar. 
Det har hänt att när vi varit bjudna på fester att jag tagit med mig en påse bara för att försäkra mig om att det verkligen finns eller om man köpt fel märke. 

Vad är din bild av total misär?
Flyktinglägret i Dadaab var ingen höjdare. 

Foto: Andreas Bardell


Vad ogillar du i andras personlighet?
Snålhet och missunnsamma människor. 

Vilken levande människa beundrar du mest?
Mamma, pappa och min fru.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Den här frågan har jag tänkt på i flera dagar och kommit fram till att jag verkligen inte förstår mig på människor som är morgonpigga. 

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Min fru säger att jag är perfekt. 
Det räcker långt för mig. 

Foto: Andreas Bardell


Vilken levande människa ogillar du mest?
Oj, det skiljer sig lite från dag till dag när jag kör bil. 

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Jay-Z

Var skulle du helst av allt bo?
Jag fullkomligt älskar Nice och New York. Men vad fan...Stockholm är ju också helt fantastiskt eller hur? 

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att dom finns där.

Hur skulle du vilja dö?
Hemma i sängen omgiven av min familj med en stor skål ostbågar (OLW) 

Vad är din största extravagans?
Jag samlar på prestigechampagne. 

Foto: Andreas Bardell


När ljuger du?
När jag är sen. Ofta blir det något i stil med snart där eller 3 minuter ifrån...när jag i själva verket precis lämnat hemmet. 

Vilken är ditt favorityrke?
Artist.

Vad är ditt motto?


Lev i nuet.

Tack så mycket för hjälpen. 
Ha en en riktigt god ostbåge-jul nu!

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden