onsdag 24 december 2014

Lucka 24 med Linda Kastrup




Här är hon!
Årets julaftonslucka och i den hittar vi ingen mindre än duktiga, fina Linda Kastrup.
Linda har jag haft koll på länge. 
Första gången jag såg henne (in real life) var på demonstrationerna kring ungdomens hus i Köpenhamn.

Hon jobbar till vardags på Berlingske i Köpenhamn och i danska Årets Bild (2006/2007) blev hon Årets Pressfotograf under sitt flicknamn Henriksen.

Alltid glad när jag träffar henne, det smittar fint och går sin egen väg gör hon.
En värdefull fotograf för avisen, helt klart.

Så nu innan du sätter dig och firar julen och vräker i dig sushi kan du gott öppna årets danska bidrag.
På julafton med Linda Kastrup.

God Jul också!

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Jeg kan ikke pege på noget bestemt. 
Berlingskes billedredaktion, hvor jeg arbejder, blev sidste sommer slået sammen med billedbureauet Scanpix. 
Det har krævet en del tilvænning, der er stor forskel på at være knyttet til en avis, og være bureaufotograf, mentalt for mig. 
F.eks. har jeg skulle øve mig på at fotografere fodbold, hvad jeg bestemt ikke er særlig god til. 
Næste år håber jeg at komme til at lave meget mere reportage.

Foto: Linda Kastrup


Vad är din idé om fulländad lycka?
Skumbananer. Eller kaviar. Eller en lun og lys sommeraften, god mad og vin, glæde og latter sammen med dem jeg elsker. 
Eller et spaophold – uden familien.

Vad är din största rädsla?
At noget ondt sker mine børn.

Foto: Linda Kastrup


Vad ogillar du i din personlighet?
At jeg har en frygtelig præstationsangst og mangel på tålmodighed.

Vad är din bild av total misär?
At næstekærligheden forsvinder.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Smålighed og nærighed.

Foto: Linda Kastrup

Vilken levande människa beundrar du mest?
Jeg beundrer mennesker, der har overskud til at være noget for andre. 
Og jeg beundrer kunstneriske ildsjæle.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
At være god til ekstremsport, maraton, ironman, tour de france og den slags.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Mine arme, min mave og mine lår (måske skulle jeg alligevel gå I gang med noget ekstremsport).

Foto: Linda Kastrup

Vilken levande människa ogillar du mest?
Der er mange personer, jeg ikke kan lide, når jeg ser dem i TV. 
Men det gode ved jobbet som fotograf er jo, at man møder alle slags mennesker, og de fleste folk er fine. Kun Barnaby's kone kan jeg ikke udstå ;-)

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Hemingway – bare uden at skyde mig selv I hovedet. Eller Picasso. Eller Leonard Cohen. Eller Peter Pan.

Var skulle du helst av allt bo?
Jeg bor superdejligt med min mand og mine børn i et lille byhus på Vesterbro i København, det er perfekt for mig. 
Men jeg kunne godt tænke mig at prøve at bo i et andet land en periode. 
Et sommerhus med havudsigt ville da også være skønt.

Foto: Linda Kastrup

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Humor, og at de holder af mig på trods af mine fejl.

Hur skulle du vilja dö?
Uden smerte, om mange, mange år og før mine børn.

Vad är din största extravagans?
Vinterbadning/sauna med panorama udsigt.

När ljuger du?
Når jeg fortæller mig selv, at jeg er en dårlig mor, kæreste, fotograf og ikke kan finde ud af noget som helst.

Vilken är ditt favorityrke?
Gartner.

Vad är ditt motto?
Jeg er ret dårlig til motto’er – “lev I nuet”, “lev stærkt, dø ung” og den slags – jeg kan alligevel ikke efterleve det.

Tack snälla Linda för hjälpen. Hoppas du får en fin jul och ett gott nytt år.
Planerar en vända till byn efter nyår, hoppas vi ses då.

Foto: Linda Kastrup



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden