fredag 5 december 2014

Lucka 5 med Niklas Larsson



I lucka 5 finner du Niklas Larsson
Han är både VD och fotograf på Bildbyrån, numer baserad i Stockholm.
Vi har rest mycket på samma resor men nu var det nog ett tag sedan.
Hans hemsida finner du med lätthet här.

Nu kan du med gott samvete rycka upp lucka 5.
Niklas Larsson mina damer och herrar.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Ja, jag är nöjd med en porträttserie på Brasilianska fotbollsfans som jag tog under sommarens fotbolls-VM i Brasilien.

Berätta mer.
Brasilien har världens mest engagerade fotbollsfans. 
Alla hejar på ett lag och de brasilianska landslagsspelarna har gudastatus i Brasilien. 
Jag dokumenterade människorna på Rio de Janeiros gator när de följde landslagets matcher på storbilds-TV. 
Jag har aldrig tidigare upplevt så många, och så starka känslor kring en idrott tidigare.



                                                                                                                               Foto: Niklas Larsson


Vad är din idé om fulländad lycka?
När man får den där goa känslan i magen som signalerar att nu är allting perfekt, och just nu existerar inga problem överhuvudtaget. 
Den är svårfångad, men kommer då och då. Oftast dyker den upp när jag sitter på en strand och tittar ut över havet, eller när jag sitter i skön fåtölj under en filt framför en brasa, eller när GIF Sundsvall vinner matcher såklart... :-)

Vad är din största rädsla?
Att det ska hända någon i min närhet något hemskt.

Vad ogillar du i din personlighet?
Jag skulle vilja vara mer orädd. I de flesta situationer, förutom höjder. Det har jag inga problem med.




                                                                                                                              Foto: Niklas Larsson

Vad är din bild av total misär?
Krig. 
När människor svälter ihjäl, mördas, våldtas.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Jag ogillar när vissa människor tappar förmågan att se sina medmänniskor för att de är för upptagna med sig själva.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Dalai Lama. 
För att han viger sitt liv åt att undervisa i godhet och medmänsklighet. 
Han har ju inte själv valt det förvisso, men det är oerhört beundransvärt. 
Jag har för övrigt haft förmånen att få träffa honom vid två tillfällen och han har verkligen en förmåga att sprida glädje omkring sig bara genom att kliva in i ett rum. 
Det är en ganska häftig upplevelse.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Energisk. Bra i lagoma doser, men väldigt jobbigt i för stora doser.




                                                                                                                               Foto: Niklas Larsson

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Jag försöker att inte lägga så mycket fokus på vad som jag inte är nöjd med med min kropp, utan jag försöker att acceptera hur jag ser ut och vara nöjd med mitt utseende. 
Tänk vad tråkigt det skulle vara om alla var helt perfekta och såg ut som fotomodeller. 
Det är ju karaktärsdragen som skiljer oss från mängden och gör oss unika.

Vilken levande människa ogillar du mest?
Har inte tänkt i de banorna, men måste jag välja någon så ligger Vladimir Putin inte bra till på min lista...




                                                                                                                               Foto: Niklas Larsson

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Skulle jag kunna komma tillbaka som en person som lever ett lyckligt liv och är en bra medmänniska så är jag nöjd, fast det är klart, det vore ju lite häftigt att komma tillbaka som Einstein, Strindberg, Da Vinci eller någon liknande, bara för att få en inblick i hur deras hjärnor fungerade...

Var skulle du helst av allt bo?
Jag har sedan jag flyttade från min hemstad Sundsvall provat på att bo i Hässleholm, Göteborg, Los Angeles, Geneve, New York och bor sedan ett antal år i Stockholm. 
Jag har dock alltid, och kommer troligen alltid att trivas som allra bäst i norrland.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att de alltid finns där när jag ringer dem trots att jag jobbar på tok för mycket och alldeles för ofta tackar nej till middagar och fester till förmån för jobbet.



                                                                                                                               Foto: Niklas Larsson

Hur skulle du vilja dö?
Helt smärtfritt i sömnen när jag är gammal, trött och nöjd med det liv jag levt.

Vad är din största extravagans?
Lite för dyr whiskey och cognac.

När ljuger du?
När sanningen sårar en annan människa i onödan och inte är relevant i sammanhanget.

Vilken är ditt favorityrke?
Fotograf. 
Men om jag måste välja något annat skulle jag kanske jobba som hundcoach, som han Cesar ni vet. ”The dog whisperer”... Eller skådespelare hade varit skoj, men det är jag nog lite för blyg för...

Vad är ditt motto?
Tänk på karma. Det du sänder ut får du tillbaka.




Foto: Niklas Larsson

Tack så mycket för hjälpen Niklas, hoppas du får en riktigt god jul och ett gott nytt år när det är dags också.



1 kommentar:

Anonym sa...

Trevlig presentation av en trevlig kille👍.
Mvh/Anna-Lena

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden