fredag 26 december 2014

Tsunamin (Thailand)


Idag är det 10 år sedan Tsunamikatastrofen. Den påverkade oss alla på ett eller annat sätt.
Jag flög till Thailand bara någon dag efter och bevakade tragedin.

Bilden ovan är från en minnesstund med de första svenskan som lämnade Thailand.

Bilderna under är tuffare.
Vi fick komma in där läkarna identifierade de omkomna och det var svårt att ta bilder som skulle gå att publicera.
Jag minns att jag sände hem ganska många bilder (för att vara mig) och jag lät hemmaredaktionen gröta valen.
En sönderbeskuren bild blev det slutliga resultatet.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Ur ett mänskligt perspektiv finns egentligen inget motiv att publicera de senare. Även om tid läker sår så borde moraliska och etiska hänsynstaganden övervinna värdet av bildjournalistik som historiskt dokument. Avsändarens ansvar gäller trots att du har all rätt att publicera. Den eventuella publicitetsskada bilder som dessa kan bidra till, är svåra att överskåda. Även om du har vetskap och kännedom om personernas identitet. Tack för en bra blogg! /r

Lars D sa...

Ja, jag vet inte hur jag ska förhålla mig till dessa bilder, det är svårt.
Lukten kommer direkt jag ser dom.
Jag har kollat noga och ingen kan se vem som bilderna skulle kunna föreställa.
Det känns lite bättre.

/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden