måndag 1 december 2014

Lucka 1 med Vilhelm Stokstad

Men på det här sättet kickar vi igång årets julkalender.
Inte alls blygsamt, tvärtom startar vi stort med Vilhelm Stokstad.

I våras på ÅB-galan i Sundsvall delade jag ut "Malmöstipendiet" till honom, även om han själv inte kunde närvara och Anna Tärnhuvud snällt tog emot priset åt honom.
Läs mer här.
En duktig kille alltså, du kan se mer på hans hemsida.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
I januari var jag i Tanzania och fortsatte ett projekt om volontärturism som jag är glad över att ha gjort. 

Berätta mer.
Jag påbörjade projektet som mitt examensarbete på Nordens Fotoskola. 
Den gången var jag bara i Malawi, nu har jag tryckt in Tanzania också, som är ett av de mest populära länderna att åka till som volontär. 
Förhoppningen är att kunna täcka in fler platser också. 
Kanske Thailand och Indien. 
Hittills har jag besökt ett 20-tal olika organisationer och företag. 
Det är en mestadels dyster bild man ser. Med flera skräckexempel där volontärerna gör mer skada än nytta, och endast nått enstaka väl fungerande exempel.



Foto: Vilhelm Stokstad
Vad är din idé om fulländad lycka?
Att vara nöjd med tillvaron och leva livet enkelt.

Vad är din största rädsla?
Jag har ännu inte bemästrat Gröna Lunds berg- och dalbana. 
Jag är riktigt höjdrädd.

Vad ogillar du i din personlighet?
Att jag ibland avbryter folk, inte låter dem prata till punkt och skämtar bort för mycket.





Foto: Vilhelm Stokstad

Vad är din bild av total misär?
Jag ser hoppfullhet i det mesta. Så när det inte finns något hopp kvar.

Vad ogillar du i andras personlighet?
När dem avbryter folk, inte låter dem prata till punkt och skämtar bort för mycket.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Just nu… Kanske Terese Cristiansson. 

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Råstyrka.


Foto: Vilhelm Stokstad

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Öronen.

Vilken levande människa ogillar du mest?
Ööh … pass.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Silvana Imam.


Foto: Vilhelm Stokstad

Var skulle du helst av allt bo?
Kuala Lumpur eller Skärmarbrink.
Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att dem lyssnar och är intresserade. När man kan hamna i långa diskussioner om ditt eller datt och alla får komma till tals.
Hur skulle du vilja dö?
Sugas in i ett svart hål.
Vad är din största extravagans?
Det har hänt att jag gjort vitlöksgratinerad hummer till mellanmål.


Foto: Vilhelm Stokstad

När ljuger du?
Väldigt sällan. Men jag skarvar ibland. 

Vilken är ditt favorityrke?
Journalist.

Vad är ditt motto?
If you’re pictures aren’t good enough…. Nä jag bara skoja.

Tack så mycket för hjälpen och ha en riktigt fin december nu!

2 kommentarer:

mamamalin sa...

Vad fin du är Ville - stolt över att känna dig!

Anonym sa...

Yey! Bästa julkalendern, ska bli roligt att följa och vilken bra start med grymt duktiga Vilhelm.
Kram leyman

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden